12 dagar till #skongress – Ombuden

skongressDe verkliga makthavarna på en socialdemokratisk partikongress är ombuden. 350 män och kvinnor från hela Sverige ska diskutera, debattera men framförallt fatta beslut. Det är viktigt att inse att en S-kongress inte primärt är ett debattforum där debatt sker för debattens egen skull. Debatt ska leda fram till skarpa beslut som ska vara en ledstjärna för socialdemokrater på alla positioner från ersättaren i en kommunal nämnd till statsministern.

Ombuden väljs av medlemmarna. Varje partidistrikt delas in i ett antal valkretsar, som tilldelas ett antal ombud utifrån antalet medlemmar i valkretsen. Alla medlemmar har rätt att nominera ombud, alla medlemmar har rösträtt.

Min valkrets, Malmö, har valt nio ombud. Röstninge genomfördes via poströstning(alla medlemmar fick röstsedlar i brevlådan) samt en möjlighet att arrangera röstning på föreningsmöten. Min förening på Möllevången valde att ha omröstning på ett medlemsmöte. En av arbetarekommunens revisorer kom ut med röstlåda och röstlängd och genomförde valet.

Vid varje kongress finns det folk som tycker att medlemmearna valt fel folk. De anser att de borde vara fler ”vanliga medlemmar” och färre heltidspolitiker. Jag har av två orsaker svårt att köpa detta resonemang.

  • I min värld är medlemskapet jämlikt. Vi är medlemmar. Ingen är mer ”vanlig” än någon annan.
  • Valprocessen är så öppen den kan bli. Fri nominering med medlemsomröstning. Medlemmarna röstar på de personer de anser bäst kan föra deras talan.

Just nu är ombuden sysselsatta med att läsa handlingar, delta i delegationsmöten, planera vilka frågor de ska driva, träffa de medlemmar som har valt samt kommunicera med andra ombud i syfte att söka stöd för olika förslag.

Det är viktigt att komma ihåg att ombuden är just ”ombud”, dvs de pratar för någon annan.

Jag förväntar mig att de ombud jag valt driver de frågor Malmös socialdemokrater valt att prioritera. Jag förväntar mig att de röstar utifrån de beslut vi har tagit lokalt i Malmö, även om det strider mot deras personliga åsikter. Våra nio ombud ska tala och agera för oss som inte är närvarande.

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

Etiketter: , , ,

Kommentera

