16 dagar till #skongress – Lobbyisterna

skongressVia Claes Krantz ser jag att arbetsgivarorganisationer och riskkapitalbolagens betalda drängar försöker påverka ombuden till den socialdemokratiska partikongressen. Det är i grunden inget att säga om det – vi har yttrandefrihet och lobbyister får betalt för att prata för någon annan. Det som gör mig betänksam är att det verkar pågår en ren åsiktsregistrering.

Agenda har träffat politiker och lobbyister som berörs av den här frågan. En av de politiker som utsätts för påtryckningar är Jimmie Jansson. Han ska övertalas, övertygas, skrämmas – alla knep är tillåtna.

– Ja det har jag märkt. Och jag är väl inte helt chockad över det. När jag och några andra blev utsedda till ombud till kongressen blev det en viss ökad uppmärksamhet, inte minst via epost, om just de här frågorna, säger han. SvT

Övertala, övertyga är väl helt OK, men aytt skrämma – jag säger bara Fy Fan. Jag uppmanar de ombud som utsätts för något som bara luktar skrämselkampanj att slå larm och hänga ut.

Jag ställer mig också frågan om den typen av åsiktsregistrering är laglig. Ombuden måste här tänka på sig roll. De är medlemmarnas valda ombud, vilket förpliktar. Jag förväntar mig att ombuden från Malmö bär våra åsikter på kongressen, slåss för våra motioner och ser våra ställningstaganden som en ledstjärna vid omröstningarna.

Lobbyisterna kommer även att finnas på plats under själva kongressen. Jag vet att vissa av mina partikamrater inte gillar att organisationer som inte sympatiserar med oss ges möjlighet att visa upp sig och sitt budskap på våra kongresser. Jag tycker det är bra att en S-kongress är något mer än debatten i kongresshallen.

Under fem dagar ska den socialdemokratiska partikongressen vara Sveriges politiska brännpunkt. Då kan vi inte låsa in oss utan det ska vara öppet för medlemmar, andra som vill besöka oss, folkrörelser, intresseorganisationer och faktiskt betalda lobbyister.

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

Etiketter: , ,

4 svar to “16 dagar till #skongress – Lobbyisterna”

  1. Jonas Morian Says:

    Agendas påstående om att Vårdföretagarna tagit fram en lista över s-kongressbud att påverka stämmer dock inte. Så här gick det till: http://vardforetagarbloggen.almegabloggar.se/2013/03/18/sanningen-om-agendas-lista-och-vardforetagarnas-lobbyarbete

    10 namn på ett papper är väl en lista. /Peter

  2. Jonas Morian Says:

    Peter, det är väl ändå stor skillnad på att å ena sidan åt Agenda ta fram en lista över s-bloggare och andra som uttryckt missnöje med Suhonens argumentation och å andra sidan kartlägga kongressombud att lobbba på. Vårdföretagarna gjorde det första, medan Agenda hävdar det andra.

    Var inte syftet med Vårdföretagarnas kartläggning att hitta folk som kunde vara mottagliga för lobbying samt att bära lobbyistens budskap på kongressen? Neanstående citat är väl rätt kristallklart.

    ”– De är jätteviktiga. Det spelar mycket större roll att de berättar på partikongressen hur bra det här kan bli än om vi gör det. Jag tror inte vi skulle kunna påverka ett enda kongressombud men de kan, de är jag helt övertygad om, säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef på Vårdföretagarna.” /Peter

  3. Jonas Morian Says:

    Peter, läs inlägget jag länkar till. Vårdföretagarna blev av Agenda tillfrågade om hur de såg på Suhonen och Katalys. De fick till svar att rätt många socialdemokrater, som stödde partiledningens linje i den här frågan, uttryckt missnöje med Suhonens argumentation. Detta presenterades av Agenda som en lista över socialdemokrater Vårdföretagarna lobbade på. Det Tenelius svarar på i inslaget (observera att frågan inte redovisas) är att socialdemokrater som argumenterar emot Suhonens vinstförbundslinje har större chans att påverka andra kongressombud än näringslivsrepresentanter. Inget konstigt med det.

    Om jag läser alltihop rätt har Vårdförbundet identifierat ett antal ombud som är ”inte-DS” och försöker att på olika sätt påverka dem så de kan påverka andra ombud. Om det exemplifierades med namn till Agenda är det per definition en lista.

    Dessutom säger Vårdföretagarna att de ska ”försöka vara så transparenta som möjligt”. Då tycker jag de som princip altid ska offentliggöra vilket material de skickar till vilka individer.

    Du jobbar på Almega, vilka organiserar Vårdföretagarna. Om jag inte har helt fel är du vik presschef. Du bör presentear dig med titel och använda din jobbepost när du deltar i en offentlig diskussion som i allra högsta grad rör ditt jobb och din arbetsgivare. /Peter

  4. Jonas Morian Says:

    Peter, det är känt var jag arbetar och jag har aktivt val att hålla isär mitt jobb och mitt deltagande i debatter. Därför skriver jag detta i eget namn och med min privata adress. Jag vill att det ska vara tydligt att när jag gör det så är det mina egna uppfattningar och inget annat jag förmedlar. Detta skrivs alltså inte på någon annans uppdrag. Däremot är jag, vilket också torde vara bekant, sedan länge engagerad i frågan om valfrihet inom välfärden och motståndare till Suhonen m fl förbudsivrande. Jag är också mycket angelägen om att medierapportering ska vara korrekt. Detta tycker jag räcker som skäl att delta i den här debatten.

    Med det sagt så står det faktiskt inget i Vårdföretagarnas blogginlägg om att de listade DS-kritikerna skulle utsättas för något lobbyarbete. Istället handlar det om tio s-politiker som i till exempel bloggar tagit tydlig ställning för partistyrelsens förslag ”Ordning och reda i välfärden”, och som kan antas vara irriterade på Suhonens och Katalys kampanj inför kongressen.

    Jag vet var du jobbar. Aktiva debattörer har nog koll på det, men resten av världen. Knappast. I detta fallet är din arbetsgivare de facto en part i målet + dina arbetsuppgifter = Du bör i detta fallet tala om var du jobbar. /Peter

Kommentera

