Försvaret är moderaternas ”Vinster i välfärden”

Skiss_Örebro KentAlla partier har emotionella kärnfrågor som inte förändras utan intern gråt och tandagnisslan. Vissa politiska frågor ser de flesta av partiernas medlemmar rätt pragmatiskt på, andra är orsaken till att de en gång gick med och har stannat kvar. För moderaterna är det skatte-, men framför allt försvarspolitiken.

M-politiker i hela landet är starkt missnöjda med att Fredrik Reinfeldt och Anders Borg fortsätter skära i försvaret.
– Det morras och gnisslas i hela partiet. Det här kommer inte hålla i längden, säger Rolf K Nilsson (M), tidigare riksdagsledamot och i dag kommunpolitiker på Gotland.
– Jag vet många som har röstat på Moderaterna, men som inte kommer att göra det nu, säger Jerker Westdahl (M), kommunpolitiker i Östra Göinge. Expressen

Om M fungerat som S hade utttalanden som dessa varit en signal om en massiv mängd motioner om försvaret på kommande kongress/stämma. Det hade också förebådat en rejäl debatt om den kommande inriktningen och om inte ett nederlag för partiledningen, väl en justering av politiken. Nu är M ingen folkrörelse utan ett VD-parti,men strömingen finns där likt förbannat.

Det är inte jag som har övergivit moderaterna. Det är de nya moderaterna som har övergivit mig. Det tog ett tag att fatta, men mina åsikter som gammal moderat betyder ingenting mot kretis och pletis åsikter. Kanske var man säker på min röst, en röst Moderaterna fått varenda val sedan första gången jag sensuellt slickade igen valkuverten 1988. Nu kan ingen längre vara säker på någonting. Jag är inte säker på någonting alls. Jag vill också bli lyssnad på. Jag vill att en gammal moderat skall betyda precis lika mycket som en färsk moderat som partiet har lyssnat på. Det är vad jag vill Sjätte mannen

Om Den sjätte mannen är en indikator för stämningen inom M borde Kent Persson oroa sig…

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

Etiketter: , ,

Kommentera

