Byt överskottsmål mot balansmål

fattiga_arbetareGöran Persson införde det finanspolitiska ramverket, under vilda protester från moderat håll, för att skapa ett robust sätt att sanera Sveriges finanser. En del var ett överskottsmål på två procent. Idag har Sverige en statsskuld som är så pass låg att det inte är rationellt att fortsätta betala av på den. Det är inte ett argument för att avskaffa det finanspolitiska ramverket, men det är ett argument för att ersätta överskottsmålet med ett balansmål. Vi ska inte öka statsskulden, men heller inte minska den.

Denna justering av det finanspolitiska ramverket skulle ge statskassan det välbehövliga tillskott den behöver för att bekämpa arbetslösheten. Magdalena Andersson skriver om arbetslösheten i Aftonbladet. Det är synd att hon inte tog tillfället i akt att ställa sig bakom det krav på en 90-dagars ungdomsgaranti SSU, LO med flera kräver.

De förslag som den socialdemokratiska partistyrelsen presenterat inför partikongressen bygger på en aktiv arbetsmarknadspolitik, en näringspolitik för nya jobb och utbildningsinsatser som underlättar för unga att ta steget ut på arbetsmarknaden. Det är en bra politik för att knäcka ungdomsarbetslösheten. Genom att dessutom ställa sig bakom en 90-dagarsgaranti kan kongressen lägga en ännu starkare grund för den nya jobbpolitik som såväl Sveriges unga som LO-förbundens medlemmar behöver. AB

Jag är helt övertygad om att Stefan Löfven inte skulle ha något emot att få dingel i just denna fråga.

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

Etiketter: , , ,

3 svar to “Byt överskottsmål mot balansmål”

  1. Ola Möller Says:

    Just den här fråga tänker jag driva på kongressen.

    Bra! /Peter

  2. Bengt Silfverstrand Says:

    Vilket jag länge pläderat för. Roligt att även du nu är med på vagnen.

    Jag har funnits på vagnen ett tag. /Peter

  3. Farväl kära överskottsmål – det var kul så länge det varade | Röda Berget Says:

    […] Jag och många av mina lokala och regionala partikamrater har länge drivit kravet att överskottsmålet ska ersättas av ett balansmål. Idag nås jag av beskedet att så skall ske. Jag gläds över att makterna har lyssnat till oss. […]

Kommentera

