Kålle: Skärp dig eller avgå!

Kålle_webbVad f-n håller LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson på med? Varför vill han att LO ska ge upp ett verktyg för påverkan? När KPT i SvD säger att ” är beredd att släppa alla krav på att förändringar i arbetsrätten ska tas genom politiska beslut” undrar vad som driver honom.

Vilket stöd har KPT för detta? Hur många LO-förbund är villiga att ge upp den politiska kampen för sina medlemmars väl och ve.

Jag är medlem i LO-förbundet Handels, jag förväntar mig att LO slåss för mina rättigheter i alla sammanhang med samtliga tillgängliga verktyg. Vi kan inte ha en LO-ordförande som darrar som en geleklump så fort arbetsköparnas propagandamaskin gläfser.

Vi ska snart gå in en het avtalsrörelse. LO har gemensamt beslutat att de lågavlönade ska få en välbehövlig standardhöjning. Arbetsgivarnas extrema hållning i frågan bäddar för konflikt. Vi kan i det läget inte ha en geleklump till ordförande – vi behöver en fighter.

Jag har bara ett besked till gamla kompis Kålle:

Skärp dig eller avgå!

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

 

Etiketter: , ,

9 svar to “Kålle: Skärp dig eller avgå!”

  1. Jens Says:

    Är det något som Karl-Petter själv sagt ut i media eller är det enbart SvD som skriver att han sagt det.
    Visst har han sagt det får har skärpa sig en aning eftersom han så pass tydligt sagt var han LO står.
    Kan tänka mig att SvD annars vill skapa än mer tjabbel om detta….

    Finns i DN och Expressen också /Peter

  2. Jan Andersson Says:

    Det som Kålle säger i DN är enligt min mening klokt. Genom att låta parterna förhandla om arbetsrätten anknyter Kålle till den svenska modellen dvs att parter i första hand ska lösa frågor som rör arbetslivet. Lagstiftaren dvs regering och riksdag ska i möjligaste mån hålla tassarna borta. Speciellt klokt är det i ett läge då flera av regeringspartierna vill luckra upp arbetsrätten. Nu blir det inte möjligt om Anders Borg står fast vid att detta är en sak för parterna att förhandla om.

    Kålle ska definitivt inte avgå. Han är en klok man som inte bara förstått den svenska modellen. han tillämpar den också..

    Genom att avstå från lagstiftning ger KPT Svenskt Näringsliv veto. Allt de behöver göra är att säga nej och låta borgarna försämra arbetsrätten steg för steg. Hoppas Transport och Elektrikerna sätter stopp för detta. /Peter

  3. Iréne Karlsson Sjöström Says:

    Karl-Petter Thorwaldsson svarar mig när jag frågar, ska vi arbetstagare bli oroliga nu?: ”Nej tvärtom! Parterna ska ansvara för arbetsrätten inte regeringen!”

    Det innebär med andra ord att KPT ger svenskt näringsliv veto över arbetsrätten. /Peter

  4. Mats Says:

    Det Karl-Petter har sagt är att vi ska återknyta till den fackliga traditionen att i första hand lösa frågor avtalsvägen. Kollektivavtal ger oss ett bättre skydd, för glöm inte att en förutsättning för att vi ska välja avtalsvägen givetvis är att även arbetsgivarna och borgarna släpper sina krav på att genom lagstiftning försämra arbetsrätten. Det vore en viktig garanti.Självklart ska vi inte backa i vårt försvar av arbetsrätten. Karl-Petters markering handlar om vilken metod vi ska använda för att göra detta. Som fackligt akltiv sedan tonåren tycker jag det känns bra att använda vår traditionellt bästa och starkaste metod – kollektivavtalet.

    För att få något i en förhandling måste man ge bort något. Vi ska återställa arbetsrätten utan att ge bort ett smack. Vad vill du och KPT ge bort? Låglönesatsningen? Tro inte att det är gratis. /Peter

  5. Bert Says:

    Det är sådant där där en LO-ordförande inte företräder medlemmarnas intresse.
    Det är detta som påverkar så att Facken faller ihop på grund av medlemsbrist.

    Istället borde Karl-Petter kräva mer hjälp från medlemmarna och från arbetstagarna.

    Utan stöd underifrån så har han ingen kraft.
    Men att själv agera utifrån Svenskt näringslivs krav borde rendera i sparken direkt.

  6. Jan Andersson Says:

    Du skriver att borgarna steg för steg kommer att försämra arbetsrätten. Hur ska de göra det om inte med lagstiftning? det är ju lagstiftning om förändringar som Kålle säger nej till. Han menar att det är parternas sak, där förvisso Svenskt Näringsliv har veto, men det har också LO: LO kan alltså stoppa alla försämringar av arbetsrätten om Kålle får som han vill. uppriktigt sagt jag förstår inte ett dugg av din kritik och av din argumentation.

    Jag litar inte på SN och jag litar inte på borgarna. Centern kommer inte att avstå från att driva krav om försämrad arbetsrätt bara för att det finns ett avtal. Deras löften har samma tyngd som en grön trekrona

    Jag är LO-medlem. Jag vill inte att mitt fack avstår från några vapen när de agerar i mitt namn. /Peter

  7. Mats Says:

    Peter, du skriver att avtalsvägen ”innebär med andra ord att KPT ger svenskt näringsliv veto över arbetsrätten”. Är det så du alltså ser på fackliga förhandlingar? Då borde vi väl avstå från avtalsförhandlingar också? De innebär ju med ditt synsätt att vi ”ger arbetsgivarna vetorätt” över lönerna?

    När vi förhandlar kollektivavtal har vi strejkvapnet att ta till. I förhandlingar om arbetsrätt under fredsplikt blir det samma sak som när vi försökte förhandla bort §32, dvs inget. Det fanns en orsak till att vi använde lagstiftning. /Peter

  8. Mats Says:

    Då hade vi också en regering som vi kunde lita på. Jag är tyvärr inte lika säker som du verkar vara på att vi alltid kommer att ha det i framtiden. Då ger kollektivavtal ett bättre skydd.

    Förhandlingar under fredsplikt… I det läget måste man ge bort en lika stor gottepåse som man får. Jag har ingen onödig gottepåse att ge bort. /Peter

  9. Är inte arbetsrätten ett hinder för LO längre? « Görans tankar och bagateller Says:

    […] Andra som skrivit: Peter Johansson […]

Kommentera

