Palmemordets konspirationsgäng vittrar morgonluft – nya böcker på G?

I kölvattnet av dokumentären om Olof Palme och Leif GWs TV-serie komnmer konspirationsnissarna farande en efter en. I mina ögon är de lika välkomna som betongkeps efter rödvin.

Jag har så svårt att ta alla dessa uppgifter på allvar. Ta dagens uppgift i AB. Företagsledaren Johan påstår att en polis bad honom skjuta Palme. Han påstår att försökt larma utredningen men avspisats. Jag har förbannat svårt att tro att en polisutredning skulle avspisa någon som lämnar den typen av uppgifter, förutsatt att uppgiftslämnaren anger personens namn, tid och plats för samtalet samt kontexten.

Jag blir förvånad över att Inga-Britt Ahlenius agerar som en förstärkare åt konspirationsteoretiker, på samma sätt förvånas jag över att DN tar in tramset.

Det är en gammal sanning att folk inte kan vara tysta. I samma stund som du delar din hemlighet med någon du litar på kan du vara säker på att förr eller senare kommer denne någon att dela er gemensamma hemlighet med någon vederbörande litar på. Sen rullar stenen vidare. Konspirationer funkar helt enkelt inte.

Vad vi ser nu är marknadsföring för ett antal nya böcker och detta inlägg blev just den del av processen.

Grattis!

Bloggat: Fredrik Antonsson

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

Etiketter: , ,

5 svar to “Palmemordets konspirationsgäng vittrar morgonluft – nya böcker på G?”

  1. Per Sundman Says:

    Jag förvånas mest över att moderatorn för S-info Tord Oscarsson anser att spekulationer ska publiceras på S-portalen. Platsen borde ägnas åt socialdemokratiska idé diskussioner. Eller vad tycker du, Peter?

    S-info ägs inte av S utan av en privatperson, vilken är Oscarsson själv, tror jag. Skiter faktiskt i vilket. /Peter

  2. Per Kjellén Says:

    Är du själv nöjd med att mordet på Palme ännu är ouppklarat?

    Definitivt inte, men dessa stollar för inget framåt. /Peter

  3. Håkan Larsson Says:

    Som historiker vet jag att konspirationer funkar alldeles utmärkt. Historien ÄR en konspiration; den hänger nämnligen ihop med sig själv. Att sedan alla möjliga personer kan ha bett sina kompisar ta livet av Olof Palme hör inte riktigt hit.

  4. Per Sundman Says:

    Subtilt svarat Peter. Ett språkbruk som väljarna säkert uppskattar. Vad är det du skiter i? Vem som äger S-info eller den efterlysta idediskussionen?

    Hur Oscarsson rattar S-info /Peter

  5. Per Sundman Says:

    Det gör inte jag Peter. Av den enkla anledningen att så fort man använder partiets logga så representerar man partiet. Jag kan tycka att som ägare OCH moderator så har man ett ansvar för vad man publicerar. Oscarsson kan och gör så också att de som är kritiska blockeras eller stängs av. Eller helt enkelt försöker ha en politisk diskussion. Det kan vara en Sd väljare men det kan också vara en kärleksfull kritiker inom socialdemokraterna. Det betyder att du tycker det var bra med den pennalism som exekverades gentemot ex Peter Högberg när han ombeds att hålla käft?! Du är en tongivande bloggare inom Netroots. Tycker du inte att den plats du publicerar dina alster på ska uppfylla vissa grundläggande värderingar och kvalitetskrav? Eller du skiter fortfarande i vilket ?
    Vad är viktigast? Att du syns?

    Det är inte mitt jobb att vara polis på S-info. Jag är reggad för att det driver läsare. Var och en har ansvar för sin blogg.

    Vad Högberg beträffar – intern debatt är just debatt. Vissa håller med dig, andra delar ut verbala örfilar. Finns ett gammalt talesätt om varma kök…/Peter

Kommentera

