Palmehatet startade tidigt

Jag såg del 1 av serien om Olof Palme igår. Det som slog mig är hur tidigt Palmehatet började grassera. Redan i början av 50-talet började de välbekanta invektiven från högerhåll dyka upp. I väntan på del 2 & 3 återpublicerar en text som handlar om Palme, retorik och mig själv.

Jag var på Bommersvik en vecka på hösten 1982. Vi hade just vunnit valet och den nya regeringen samlades på Bommersvik. På kursen hade vi en kille från Jämtland som genast fick namnet ”Lämmeln”, på grund av en anekdot som innefattade lämlar som sprack av ilska.

Alla kurser på Bommersvik tar ett kort på gruppen och ställde upp oss, när Lämmeln pekar mot huvudbyggnaden , pinnar iväg under ropet ”Palme ska vara med på kortet”. Vi tittade på skogen av TV-kameror och tänkte ”Lämmeln”. Röda Berget

Jag ska försöka skriva om händelsen när jag skällde ut Palme från en talarstol i Borlänge Folkste Hus. Det är en bra historia.

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

Etiketter: , ,

2 svar to “Palmehatet startade tidigt”

  1. brittasethson Says:

    Ja jag såg också på dokumentären i går. Blev mycket sorgsen när jag hörde om de där första hatuttrycken.

    Han var ju en klassförrädare i deras ögon, precis som Branting på sin tid.

    Sorgligt att högern är så torftig i sin politikutövning.

  2. B-E Johansson Says:

    När startade ”borghatet”; tidigt eller sent?

    vindkraftverk på stereoider .. hästsvansförsedda huvud

    Tja – han vevade rätt friskt och frillan brukar anses vara en tillgång. Sund verklighetsbeskrivning i bildsatt målande målande sarkastiska ordalag.

    Kom igen när folk börjar ta ut upprepade helsidesannoner i dagspressen som beskriver honom som mentalsjuk rysk agent. /Peter

Kommentera

