Varför talar ingen från regeringen om flygets näringspolitiska betydelse?

Hela debatten om SAS vara eller inte vara gör mig inte så lite irriterad. SAS äre delägt av svenska staten, men ägaren verkar ha en väldigt kameral syn på flygets betydelse för Sverige. Samtliga kommentarer från borgerliga håll ligger på samma linje som Ludvigsson på SvD. En snävt företagsekonomisk syn och inget annat. AB har en lite annan vinkel, men Dagens Arena är ett undantag.

För alla större städer är bra kommunikationer både utomlands och inrikes avgörande. I väntan på att EU-kommissionen sätter press på de nationella tågbolagen, får vi räkna med att flyget kommer spela en avgörande roll i Sverige. Med vårt begränsade kundunderlag tycks de kommersiella förutsättningarna inte finnas för marknaden själv att driva flygsträckor som är samhällsekonomiskt lönsamma. Lönsamma eftersom de lockar internationellt kapital till Sverige […]

Flygmarknaden är ingen mjölkko, utan nödvändig för Sveriges kommunikationerDA

Jag har tidigare skrivit ett inlägg där jag diskuterat flygets strategiska betydelse. Finansdeparteentet slänger ut en kommentar som inte säger något om flygets betydelse för svenskt näringsliv. Näringsministern som har ansvar för näringslivets utveckling säger lika mycket som infrastrukturministern – inte ett smack. Varför?

Richard Björnelid pekar på de vitt skilda behoven och förutsättningarna för SAS i Danmark, Norge och Sverige.
– Danmark har mest att förlora om SAS försvinner. Kastrups avgjort största kund är SAS och de står för närmare hälften av flygningarna. Det är mycket skatteintäkter, turistinkomster och framför allt sysselsättning som står på spel. Kastrup är ju Danmarks största arbetsgivare.
– Norge är ett starkt regionalt utvecklat land och det norska inrikesflyget är enormt viktigt. Från regeringens sida har man hela tiden sett ett behov av fungerande konkurrens där. Där har man sålt dotterbolaget Wideröe, det enda SAS-bolaget som inte gått åt helvete. Genom att sälja det finns Norwegian och Wideröe finns kvar oavsett, så man har säkrat konkurrensen genom ett duopol, så att säga.
– Slutligen då Sverige. Vår exportindustri är beroende av ett nätverksbolag och att det finns en fungerande infrastruktur. Men – det kan lätt fyllas upp av andra bolag. Det är ingen som tackar nej till det stora resandet. På sätt och vis är Sverige minst beroende av att SAS finns kvar. Dagens Arena

Där kom den möjliga förklaringen till tystnaden. Sverige (STockholm)  är minst beroende av SAS, förutom då Skåne med sina dryga 1,26 miljoner invånare som har Kastrup som sin huvudsakliga flygplats. Fattar inte kamrat 08a hur mycket Kastrup betyder för sydsveriges utveckling?

Det är ingen som påstår att Sveriges skattepengar ska hällas i ett bottenlöst hål vid namnet SAS, men en liten bredare diskussion om flygets betydelse för vårt avlånga land än nästa kvartalsrapport är väl ändå inte för mycket att be om.

Oavsett färg har Sveriges regering en skyldighet att se till att hela Sverige har den infrastruktur som näringsliv och medborgare behöver.

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

Etiketter: , , ,

2 svar to “Varför talar ingen från regeringen om flygets näringspolitiska betydelse?”

  1. Per Kjellén Says:

    För regeringen talar ägaren, Finansdepartementet, och det har sagt att det planerar försäljning av SAS.

    Men sedan dina frågor och en del frågor kan du ställa till dig själv.
    Innan du frågar grunna på K K K. Kunskap, Kapital och Kommunikation. Kan du acceptera att dessa tre saker betyder något för ett allmänt välstånd.

    Kunskapen är något konstigt. En del tycker att kunskap skall
    leda till en riktig bedömning av verkligheten. Andra tycker att kunskapen skall leda till en förändring av verkligheten.

    Kapital betyder i sitt innersta tillgång till resurser.

    Kommunikation betyder utbyte av kunskap och kapital.

    Samspelet mellan K K K är komplicerat och mångtydigt. Rent mänskligt alltså.

    Jag antar att det är en åsikt du har när du skriver att Sveriges regering har skyldighet att se till att Sverige har den infrastruktur som samhället behöver. En regering kan aldrig få den Kunskapen som behövs för att alltid rätt bedöma verkligheten. Det Kapital som Sverige har ligger inte hos stat eller regering utan hos hela folket och dess egna institutioner. Och kommunikationer består i att lyssna och berätta.

    Men inte har regeringen något ansvar eller skyldighet att det går flyg mellan Kalmar och Örnsköldsvik. Det enda ansvar regeringen har är att det finns normer och regler som gäller för alla som önskar driva persontrafik med flyg i Sverige. Och håller den ansvarig som inte följer dessa regler.

    Spelar det någon roll för dig om det är A eller B som flyger mellan Kalmar och Örnsköldsvik?

    Varför är inte färjetrafiken mellan Stockholm och Helsingfors statlig?

    Arkiveras under ”läst men ej förstått”. /Peter

  2. Inga fler SAS-avtal! | Svensson Says:

    […] Bloggat: Moberg, Röda Berget, Läs även andra bloggares åsikter om SAS, Fackliga avtal, Löner, Utpressning, Ryanair, GM, […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: