SAS & och flygets samhällsnytta

Som en kär gammal vän dyker SAS upp igen. Kris, pengar, kris, pengar. Har vi hört det förut. Reflexreaktionen för vissa är lägg ner eller sälj, men utifrån ett perspektiv av samhällsnytta måste politiken se bredare än företagsekonomiska kalkyler.

Det är rätt intressant att skåda de olika vinklarna. Dels har vi Hamilton som säger sälj, SvD som enbart ser företagsekonomi, dels den linje som Anders Lindberg driver i AB.

Sverige är ett land, inte bara en samling människor som råkar bo på samma plats. Vi behöver en fungerande post, ett ­utbyggt elnät, infrastruktur och järnväg och – flyg i hela landet. AB

Man kan fråga sig om Esrange hade existerat utan flyg till Kiruna. e Anser de styrande att flyg är en nödvändighet för att hela Sverige ska leva? Om svaret är Ja, kan de inte lämna det åt marknaden. Sen om det ska skötas av SAS eller någon annan är en annan femma.

En annan fråga att fundera över är vad som händer om SAS säljs till ett större bolag, vilket troligtvis medför att Arlanda & Kastrup förvandlas från globala flygnav till att bli matarlinjer till Frankfurt och Amsterdam.

Utan internationella direktlinjer tappar Öresundsregionen och Stockholm global konkurenskraft. Det är tveksamt om Lund/Sverige hade kunnat landa ESS och MAX IV utam ett starkt Kastrup.

Att enbart se SAS som ett företagsekonomiskt problem är att göra det för enkelt för sig. Vi måste kräva av de styrande att de ser till den samlade långsiktiga samhällsnyttan och tar det beslut som gynnar Sverige. Der handlar om infrastruktur.

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

Etiketter: , , ,

5 svar to “SAS & och flygets samhällsnytta”

  1. Per Kjellén Says:

    Ytterligare en sak att fundera över är om statliga monopol är bättre för allmänheten än konkurrens i en fri marknad?

    Arkiveras under ”läst men inte förstått” /Peter

  2. Håkan Larsson Says:

    Angående ESS etc kunde Sverige slutligen landa det genom att vinna de franska rösterna genom löftet att lägga 800 miljoner euro på att hjälpa till att finansiera bearbetning av franska atomsopor; något de själva inte har råd med.

    Utan Kastrup hade vi inte ens kommit så långt. /Peter

  3. Leif Andersson Says:

    Håller med om att det finns en viss samhällsnyttig funktion med SAS emellertid känns det som ledningen inte har gjort något vidare jobb under ganska långt tid.

    Däremot bör svenska staten snarast sluta med att äga banker samt sälja ut dessa och sedan låta bankerna ta eget ansvar.

  4. Flygare Says:

    Någon måste flyga planen! En konkurs kommer att handläggas i Skandinavien. Troligen får personalen över lag bättre villkor vid en konkurs än de får vid nedskärningar och de flesta kan ser fram emot nya jobb av den som tar över. Men det verkar vara smart av SAS att först sänka löner och sedan ha möjlighet att säga upp personal till lägre förmånskostnad. Om jag inte har helt fel för mig har Ryan Air de högsta pilotlönerna i Europa. Har då piloterna något att förlora på att inte gå med på lönesänkningar? Med den information som finns tillgänglig idag skulle jag säga nej till förslaget! SAS bör göra som Grekland och försöka skriva av eller flytta ansvaret för betungande gamla åtaganden. Om det exempelvis är pensionsskulden som tynger SAS då borde ägarländerna kunna ta över ansvaret för denna helt eller delvis. SAS har ju trots alt varit en strategisk resurs för sina ägarländer.

  5. Varför talar ingen från regeringen om flygets näringspolitiska betydelse? « Röda Berget Says:

    […] har tidigare skrivit ett inlägg där jag diskuterat flygets strategiska betydelse. Finansdeparteentet slänger ut en kommentar som […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: