Både Obama & Romney är höger för mig

I morgon ska USA välja president. Lite roat ser jag hur kampanjerna skäller varandra för höger ocxh vänster, liberaler och konservativa. I en europeisk politisk kontext är det två högerpartier som går till val.

Jag ser hellre att Obama vinner än Romney. Inte för att jag direkt sympatiserar med många av Obamas ståndpunkter, men han är den som ligger närmast mig. Jag sympatiserar med ambitionen att ge alla en sjukförsäkring och jag uppfattar även en ärlig ambition att vilja stärka USAs svaga grupper.

Jag har väldigt svårt för detta stockmoralkonservativa bibelviftande republikanska parti, vars tedrickande rasistflygel äcklar mig i grunden.

Jag ser också en större krigsrisk med Romney. Det är möjligt att jag missuppfattar honom, men jag tror inte han tvekar att tillsammans med Israel bomba Iran och därmed tända en eld i Mellanöstern som kommer att skicka världen ner i djupt svart hål. Risken finns att Obama gör samma sak, men jag tror hans krigserfarenheter i Irak och Afghanistan har bränt honom en hel del.

Nu har jag inte rösträtt utan får skåda spektaklet från sidlinjen. Nationella mätningar visar jämnt skägg, men beräkningar av elektorsrösterna visar på en seger för Obama.

Natten mellan tisdag och onsdag bänkar jag mig framför TVn för att se hur det går.

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

Etiketter: , ,

7 svar to “Både Obama & Romney är höger för mig”

  1. Därför Obama | RASMUS LENEFORS Says:

    […] att läsa: Martin Moberg l Röda Berget l CNN l DN l GP l NBC l SvD l SvD […]

  2. Är svenskstäderna i USA verkligen Romneyvänliga? | Svensson Says:

    […] Bloggat: Moberg, Kent Werne, Röda Berget, Röda Malmö, Läs även andra bloggares åsikter om Svenskar, Svenskättlingar, Svenskorter, USA, […]

  3. Att välja en president eller en lokförare. « PEPPRAT RÖDGRÖNT Says:

    […] Röda Berget, Annarkia1, Annarkia2,  Den hälsosamme  […]

  4. Leif Andersson Says:

    Båda två ligger långt till höger när man jämför med Europa och Sverige.

    Man gapskrattar när republikaner kallar Obama för kommunist och skulle vilja skicka dit Ohly så de fick träffa en riktig sådan.

    Ohly? Räcker med KO Feldt eller Bengt Westerberg. Fick republikanerna träffa detta gäng fick dom spatt…/Peter

  5. ELECTION OLD WESTERN STYLE. « KajsaLisasblogg's Blog Says:

    […] Obama har hjälp av The Boss himself Bruce Springsteen och Mitt Romney av några stollar, som tror att […]

  6. Den sjätte mannen Says:

    […] SvD, SvD, SvD, AB, AB, AB, DN, DN, DN, DN, GP, GP, SR, SR, SR, Bloggar: TB, KT, RB, […]

  7. OBAMAHAIR « KajsaLisasblogg's Blog Says:

    […] kommer att emigrera till USA och omskola mig till Elektor. Det finns tydligen 270 Elektorer i landet och några lär väl falla […]

Kommentera

