Programkommissionen – ”Socialdemokraterna”, inte ”Socialdemokratin”

Jag vill så här på den första dagen i månaden som är döpt efter den våldsamma guden Mars rikta en uppmaning till Programkommissionen att hyfsa språket. Allt för ofta pratar vi om oss själva som Socialdemokratin istället för att använda det mer korrekta Socialdemokraterna.

Begreppet ”Socialdemokraterna” åsyfter en grupp individer, sammamsvetsade av en gemensam grundsyn på saamhälle och människa, som beslutad sig för att förändra samhället. Begtreppet ”Socialdemokratin” däremot, känns mer ansiktslöst. Det är ungefär som att säga ”man” istället för ”jag”.

Jag uppmanar programkommissionen att använda ”Socialdemokraterna” i det nya partiprogrammet.

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern.

Etiketter: , , ,

4 svar to “Programkommissionen – ”Socialdemokraterna”, inte ”Socialdemokratin””

  1. Marika Says:

    Jag förstår vad du menar, men håller inte med! Orden syftar ju på olika saker. ”Socialdemokraterna” är ett parti eller en grupp människor. ”Socialdemokratin” är en ideologi, även om begreppet också kan användas för att prata om rörelsen. Jag tycker att även det senare begreppet kan fylla dn funktion, inte minst för att betona den ideologiska kopplingen, att Socialdemokraterna inte bara består av en knippe politiska åtgärder, utan förenas av ett specifikt sätt att se och tolka världen. Men tack för ditt inlägg, det var intressant att läsa!

    Jag håller med om att ordet ”Socialdemokratin” kan användas för att just betona den ideologiska kopplingen. Men jag tycker det är ett oskick att vissa allt för ofta använder det mer anonyma socialdemokratin när de klart syftar till en grupp människor.

    August Palm´höll talet ”Hvad Vilja Socialdemokraterna” just för att betoma vad människorna bakom namnet ville. Jag hopapas ni är varsamma med orden i det nya programmet. /Peter

  2. Ola Bandola Says:

    Vi håller med 🙂

  3. SPD:s partiprogram i korthet | Storstad Says:

    […] också att följa alla som bloggar om programarbetet – idag skriver exempelvis Peter Johansson, Peter Högberg och Martin Moberg om språket i partiprogrammet – även om jag inte […]

  4. Socialdemokraterna: Vi är inte en ide, utan en rörelse byggd på en ide | Högbergs Tankar Says:

    […] äger inte socialdemokratin och därför är det som Peter Johansson påpekar viktigt att programkommissionen rättar till det i skrivandet av ett nytt partiprogram. […]

Kommentera

