Rädda barn växer upp till arga ungdomar

Jag läser ett mycket bra inlägg hos Annika Högberg om de fattiga barnen.

De unga vuxna i dag som vuxit upp i fattiga hem kommer att ha svårt att skapa ett gott liv  AH

En och annan kommer säkert att klara sig utmärkt, men väldigt många kommer att växa upp och bli arga unga män och kvinnor. Ett samhälle som misshandlar sina barn får alltid betala ett högt pris. Rädda barn blir arga ungdomar som växer upp till urförbannade unga vuxna.

Jag pratar inte om folk son går och ör öppet förbannade hela tiden, utan den typen av ilska som ligger och pyr under ytan. Den ilska som gör att man hellre föraktar samhället än försöker, den ilska som gör att man förkastar demokrati och deltagande, den ilska som gör folk mottagliga för extrema ideologier eller våldsam brottslighet.

Sverige kommer att få betala ett pris för barnfattigdomen. Frågan är hur högt det blir.

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

Etiketter: ,

3 svar to “Rädda barn växer upp till arga ungdomar”

  1. Henke Nyberg Says:

    Ibland sägs det bäst med musik, England och Thatcher ligger 20 år före oss och Alliansen är på väg att skicka oss åt samma håll. Resultatet sjunger Frank Turner om i ”Thatcher Fucked the Kids”. Finns på Spotify eller här: http://www.youtube.com/watch?v=B1NyWbhCxZE

  2. Ett tåg kommer lastat – med vadå? « Parkstugan Says:

    […] är inte enskilda fall som regeringen försöker antyda. Det är precis som Röda berget skriver, ett enskilda fall som kommer att lyckas ta sig genom klassresan. Det är ett växande […]

  3. Martin Says:

    Ni sossar har ett märkligt förhållande till pengar. Jag är mellan 30 och 40 växte upp i ett mycket ekonomiskt begränsat hem, aldrig semestrar bortsett från någon endags utflykt per år, ärva äldre syskons kläder, pizza åt jag första gången andra året i gymnasiet (glömmer det aldrig, för jag visste inte vad jag skulle beställa 🙂 ) att aldrig ha samma prylar som sina kompisar. MEN enorm kärlek och pepp från föräldrar har fått mig till ett liv där jag vet att jag kan påverka mitt liv. Vill jag nå ett mål är det upp till mig att jobba för det. Och pengar är inte allt, men jag vill uppleva mer och annorlunda än mina föräldrar, och då behövs pengar vilket jag jobbar hårt för.
    Det borde fler lära sig än att lockas rösta fram en S regering som skall höja bidragen – för det enda ni är ute efter är att alla skall ha lika mycket pengar. Och ingen får lyckas för mycket. Eller? ingen blir lycklig av pengar, att kämpa för sin framgång och lyckas är mycket värd. Och att få njuta av sin framgång. Alla kan påverka sitt liv, om det behövs, om det krävs och att det finns någon motivation att göra det.

    Med andra ord får de fattiga skylla sig själva. Nyliberalismen i sin prydo. /Peter

Kommentera

