Mitt Utöya var ett paradis

När jag var aktiv i SSU under 80-talet hade vi mycket goda kontakter med våra kamrater i Norge (AUF). En vår ramlade det ner en inbjudan från AUF Hedmark att följa med dem på sommarläger. Lägret ifråga var AUFs nationella läger och ägde rum på lägerön Utöya, belägen i en fjord några mil från Oslo. Vi var ett gäng på runt 10 pers som åkte dit.

Det är en liten ö, utan stora bekvämligheter. Det finns ingen bro, utan man får åka båt dit. Jag kommer inte ihåg om det fanns varmt vatten, eller om det var kalla duschar eller havsbad som gällde. Men det var ett underbart ställe. Det var ett suveränt läger.

Vi var de enda utländska gästerna på lägret och var med det lite av en kuriositet. Vi värvades av de legendariskt kassa fotbollslaget Guran og Bandarerne fra Nordtrönder som förstärkningar. Till lägrets stora förvåning nådde Guran og Bandarerne finalen i turneringen där vi förlorade mot laget från AUFs SS . Jag var målvakt i finalen och manglade vid ett tillfälle en frispelad Jenst Stoltenberg. Ingen åtgärd från domaren.

Sista dagen gick lägerpersonalen i Strike. Just innan middagen, som bestod av kallskuren buffé skulle tillredas. Vi fick reda på att det var standard. De ville ha större anslag till underhåll av lägrets byggnader och annan utrustning. Eftersom maten skulle förfaras inom några timmar gick kraven igenom.

Det skär i hjärtat att läsa om attacken på Utöya. Jag vet hur liten ön är och jag kommer ihåg hur terrängen runt själva lägerplatsen. Inte mycket plats att gömma sig på. Jag kommer också ihåg hur vidrigt svinkallt vattnet i fjorden var. Det är inte riskfritt att simma in till land.

Jag har bara goda minnen från min tid på Utöya. Diskussioner, seminarier, dans på lövad utomhusbana, Björn Sandnes och Ivan som var kväll spelade allt från arbetarvisor till blues medan vi kokade te och grillade korv över öppen eld.

Norge har idag drabbats av två brutala attacker. Dels attacken på Utöya, dels bombningen i Oslo. Jag vet inte dessa händelse hänger samman, eller vem som står bakom dem. Jag avstår från att spekulera och tänker vara väldigt skeptisk mot alla som tar på sig ansvaret för dåden utifrån olika motiv. Det enklaste mest ofarliga sättet att få uppmärksamhet för sin sak är att hävda ansvar för något man inte gjort. Det är viktigt att media inte är nyttiga idioter.

Bloggat: Martin Moberg, Parkstugan, Peter Andersson, Peter Högberg, Sebastian Stenholm, Roger Jönsson, Fredrik Antonsson

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

Etiketter: , , , ,

10 svar to “Mitt Utöya var ett paradis”

  1. Med chock, sorg och bestörtning | Kent Persson (m) blogg Says:

    […] Röda Berget och Peter och Sebastian och parkstugan och högberg och martin och tokmoderaten och DHE och […]

  2. Sannolikt inte muslimskt motiverat terroristdåd | Svensson Says:

    […] Bloggat: gusart, Sebastian, Röda berget, Peter Andersson, Troberg, Läs även andra bloggares åsikter om Bombdåd, Terrorister, Utöya, […]

  3. Vonkis Says:

    Det är verkligen fruktansvärt det som hänt. Att åka på läger och utsättas för en sån här sak. Ofattbart.

  4. Josef Boberg Says:

    Tragiskt ❗

  5. Om jag kunde ge tröst till de drabbade « Parkstugan Says:

    […] sammanfattar bloggarna; Roger Jönsson som bjuder på dessa länkar: Röda berget ger sin bild av Utöya. Sebastians tankar saknar ord för det som har hänt samt […]

  6. Ett trauma och en känsla av overklighet « Görans tankar och bagateller Says:

    […] som skrivit: Löntagarbloggen, Martin Moberg, (S)ebastians tankar, Röda Berget, Peter Andersson, (S)ebastians tankar, Johan Westerholm, Johanna Graf, Ali Esbati, Röda Berget, […]

  7. Ingemar Jonsson Says:

    Till det folk som har givit mig så mycket, värme gemenskap sänder jag mina varmaste kondoleanser till de annhöriga och alla de drabbade. Ingemar Jonsson.

  8. Ett år senare « Röda Berget Says:

    […] Röda Berget 2011-07-22 – Mitt Utöya var ett paradis […]

  9. 22 juli 2013 – 2 år efter Utöya | Röda Berget Says:

    […] Mitt Utöya var ett paradis […]

  10. Är det ett dåd riktat mot (S)? | Högbergs Tankar Says:

    […] Jönsson som bjuder på dessa länkar: Röda berget ger sin bild av Utöya. Parkstugan har skrivit om händelserna på […]

Kommentera

