10% rätt räcker inte, Monica Green

Jag sitter och läser ett inlägg av Monica Green på Newsmill och suckar djupt. Det börjar rätt bra med en sedvanlig upprökning av vad som finns och vad som är på G, ett konstaterande av vikten av integritet på nätet.

Jag blir glad när Green tar upp den digitala klyftan, en av mina egna käpphästar och väntar spänt på de skarpa förslagen på slutet. Då kommer IT-Titti. IT-Titti. Har Green fått Titti på Hårddisken? Lösningen på den digitala klyftan är inte IT-Titti!

Vidare skådar jag en artikel i Nyheter 24 där Monica Green vill dela ut handdatorer till hemlösa. Green sätter fingret på ett reellt problem, de som är hemlösa har fruktansvärt svårt att ta sig tillbaka in i samhället. Bristen på tillgång till datorer och IKT är en del av problemet, men lösningen ligger inte i att dela ut IPads.

Vill Green se hur man kan göra kan hon skåda hur ABF Malmö tillsammans med Malmö kommun arrangerar datakurser för hemlösa. Målgruppen finns på härbärgen och projektet har minst sagt varit en succe. Minst en deltagare har genom projektet skaffat både jobb och bostad. Övriga har skaffat kunskap om hur man kommunicerar me resten av samhället och dessutom fått ökat självförtroende.

Det är bara att konstatera att Monica Green inleder sin position som IT-talesperson med att snubbla på sladden, tappa datorn och svälja ett USB-minne. Lite grand som japanen som körde ur Slalom-OS innan första porten.

Jag tröstar mig med att Green gör en analys som med lite god vilja kan sägas vara på rätt väg. Hon pekar ut några viktiga områden där vår politik måste bli skarpare

  • Vi måste hitta en IT-politik som går hand i hand med det kunskapssamhälle Håkan Juholt vill skapa
  • Vi måste ta ett rejält tag i integritetsfrågorna
  • Vi måste genom satsningar på bildning sluta den digitala klyftan. Studieförbunden är utmärkta samarbetspartners
  • Vi måste på den kommunala sidan se de möjligheter modern kommunikation ger i skolan.

Monica Green må ha snubblat på sidlinjen när hon klev in på spelplanen, men det betyder inte att hon är ute ur matchen för gott. Jag uppmanar Monica Green att  radera IT-Titti och seriöst greppa de fyra punkter jag listat ovan och återkomma med konkreta visonära förslag.

Vad jag framför allt skulle vilja se är en process där Green tillsamans med NetRoots drar igång en öppen process där vi tillsammans skapar en socialdemokratisk IT-vision.

Westerholm skriver ett så lamt inlägg att jag undrar om även har har svalt ett USB-minne. Blir även rätt besviken på Tokmoderaten. Hade förväntat mig en affisch med IT-Titti 😉

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

Etiketter: , , ,

Ett svar to “10% rätt räcker inte, Monica Green”

  1. Kristoffer Says:

    Hon vill alltså ge en smartphone till alla hemlösa, varav flera har missbruksproblem men absolut ingen har ett kontaktuttag för att ladda den. Känns som att den viktigaste punkten för att S ska få en skarpare politik är att få bort Monica från posten som IT-talesperson…

    Som sagt, det finns fortfarande tid för en comeback…/Peter

Kommentera

