Sen när blev Juholt vänster i Partiet?

Media och proffstyckare från höger och mer höger anser tydligen att med Håkan Juholt har vänstern tagit ett grepp om partiet. Det är en beskrivning jag inte känner igen. När jag lärde känna Juholt, jag har nog aldrig kallat honom Håkan, var vi båda del av vad SSU då kallade ”traditionalister”. Det var i efterdyningarna av den förra rejäla fighten inom SSU; Självfövaltare vs traditionalister. Vi kallade dem ”kottar”, vet inte vad de kallade oss, säkert inget bussigt.

Jag har alltid uppfattat Håkan Juholt som en tradionell sosse, då som nu fast förankrad i partiets mittfåra. Det som förenade oss då var en obändig tro på folkrörelsens styrka och demokratins möjligheter. Jag såg i Juholt en yngre version av de äldre rörelseveteraner från bruken och gruvorna hemma. En ung Gråsosse.

Epitete Gråsosse används ibland som ett skällsord, synonymt med tröghet. Jag ser det inte så. En Gråsosse är för mig en person med ordet solidaritet intatuerat på insidan ögonlocken och jämlikhetsidealet så djupt inslaget i själen att det inte går att tvätta ur.

För mig är en gråsosse en komplimang och Håkan Juholt är en gråsosse.

NetRoots | S-Buzz | SAP 
Pingat på Intressant | Politometern
Följ eftervalsdebatten på  NetRoots Valanalyser

Etiketter: , ,

9 svar to “Sen när blev Juholt vänster i Partiet?”

  1. Lars Flemström Says:

    Det kan inte nog påpekas att väljare ska tas tillbaka från både allianspartierna och SD, och det är sannerligen inte bara medelklass som ska vinnas. Men medelklassen är viktig, och det är ju till stor del om den som striden med allianspartierna kommer att stå. Och tydligen är det ett väldigt bra argument att stämpla socialdemokratins företrädare som ”vänster”. Det hade drabbat snart sagt vilken s-partiledare som helst. Man kan ju bara se hur borgerliga opinionsbildare har klistrat vänsteretiketten på Lena Sommestad, enbart för att hon har varit kritisk mot HUR vissa avregleringar och privatiseringar har genomförts.

    Men det handlar givetivis inte bara om att vinna rikdagsvalet 2014, utan också om att regeringen Renfeldt vill ha en viljelös oppositionsföreträdare under innevarande mandatperiod. Reinfeldt vill ha blocköverskridande uppgörelser, vilket iofs hedar honom, men det ska vara på hans villkor. Borgerligheten har velat ha en s-ordförande, som är en svag förhandlare. Därför har man spridit ut rykten om att alla som har uppfattats som starka och principfasta förhandlare som ”vänster”.

    Om Juholt har det sagst att han använder högerns retorik när han torgför vänsterns idéer, men själv står i mittfåran. Om detta är riktigt kan han antas vara rätt person för att få med sig de relativt välbeställda väljarna på en social reformpolitik som hjälper de mest utsatta i samhället. Varför ska man annars rösta på Socialdemokraterna? Genuina högerpartier finns det nog av redan.

  2. paddytheflea Says:

    I dagens Sverige kan nog de som tidigare sågs som representerande S mittfåra betraktas som ‘vänster’. Samhället har dragit så långt åt höger – liksom Socialdemokratins representanter – så om han har bevarat sina värderingar och sin ideologi sedan SSU-tiden är han det definitivt. Han lär ju vara en god retoriker också, vilket är absolut nödvändigt idag. Ser ut som ett bra val – även om jag själv egentligen står till vänster om S och alltid har gjort det.

  3. Niklas Says:

    Det beror väl på att partiet idag dragit så långt åt höger att de som för bara några år sedan tillhörde mittfåran idag beskrivs som ”lite vänster”?

  4. Nicklas Eriksson Says:

    Jag känner verkligen inte igen den beskrivningen. Alla från vänsterfalangen vet att en av dem aldrig släpps upp till de uppdragen.

    Johan Ingerö tror att ”vänstern i sossarna har vunnit sin största seger.” De har vunnit precis ingenting.

  5. Lars Baron Says:

    På mig låter det som att Håkan inte är en spindoctor, utmärkt han har min röst.

  6. Gydvan Says:

    Att Håkan Juholt räknas som vänster säger väl en hel del om hur långt till höger vårt parti har gått.
    Att gå i mittfåran idag räknas som vänster inom S…
    Jag tror att Håkan J blir ett bra val och nu hoppas jag att S börjar diskutera politik igen.

  7. Christian.Ottosson.nu » Juholt kan bli farlig för Alliansen Says:

    […] politiska bloggkommentarer: Peter Andersson, Tokmoderaten, Kent Persson, Mitt i steget, Röda Berget, Karl […]

  8. Mats Erikson Says:

    Bra skrivet Peter! Som gammal ”kotte” från 1981 kan jag bara hålla med dig. På den kongressen valdes Håkan in i FS som ”traditionalist” och bl.a jag själv som ”kottplockare”. Vi kottar ansåg oss stå till vänster jämfört med Håkan och andra som vi tyckte var högersossar. Det visar väl om inte annat hur fåniga såna där etiketter är. Senare i SSU lärde jag känna Håkan som just det du beskriver, dvs en pragmatisk och reformistisk socialdemokrat fast förankrad i arbetarrörelsens mittfåra. Partiet är bara att gratulera till ett gott val!

    Hälsar
    Mats
    (som alltså hörde till de skälldes för att vara ”antifackliga” 1981 men som nu jobbar på LO sen 14 år tillbaka…)

    Det var en märklig tid. Jag gick med i SSU våren 1982 och fattade ingenting när folk från en del distrikt tittade snett på mig när jag på lägret i Lysekil. Jag hade mycket gott samarbete med Mats Jutterström som väl är på Pappers nu. Vi delade LO-distrikt med Gävleborg och jobbade båda med fackligä ungdomsstudier. /Peter

  9. Åter dessa falska analyser // viktor.tullgren Says:

    […] kan ju ställa sig frågan hur en kärnkraftförespråkare som röstade för EMU blev sådär särdeles mycket vänster men […]

Kommentera

