Armén – för Dig som vill lära dig att döda

När jag var SSUare i Dalarna var vi ett gäng som gav ut en serietidning som hette Egotrippade Evert & co. Gav ut och gav ut – vi pulade ihop ett nummer när tecknaren kände för att teckna och redaktionen kände för att lyfta ett par fingrar. Det vart ett par nummer om året. Humorn i EE&C var speciell och satiren låg ibland på gränsen.

När jag läser hur Johan Forsell (m) amser att försvaret är vårt nya McDonalds kommer jag att tänka på ett fejkad annons i EE&C för yrkesmilitärer. Den föreställer en fullt stridsutrustad soldat med en bloddrypande kniv i en handen och rubriken lyder ”Armén – för Dig som vill lära dig att döda”.

Jag vill i sammanhanget tillägga att jag har gjort lumpen och anser att Sverige behöver ett militärt försvar, men att det är ett nödvändigt ont. Frågan är hur Forsell ser på det. Anser han att försvaret är ett nödvändigt ont eller ett självändamål?

Om Forssells vision blir sann, att försvaret de facto blir vårt nya McDonalds skapas även ett tryck för att ge detta militära McDonalds konkreta uppgifter. Vi kan ju inte låta en kompetent militär styrka vara overksam i sina baracker.

När vi pratade om Lumpen brukade vi benämna den tiden i våra liv som ”när staten lärde mig att döda”. Vissa ryggar för den beskrivningen, men vi ansåg att det var viktigt att tala klarspråk om vad man får lära sig i lumpen – att döda. Förhoppningsvis är syftet gott; den egna friheten, självförsvar, någon annans frihet. Tyvärr vi vet vi alla att militär styrka i fel händer eller i fel syfte är ett väldigt destruktivt instrument som enbart skapar lidande, förstörelse och död. Frågan är om Forsell äger den insikten.

Sverige ska ha ett adekvat försvar format utifrån våra säkerhetspolitiska syften och behov. Det är väldigt långt ifrån att vara McDonalds i kamoflage.

AS häpnar, Westerholm anser att M är pacifister (hör du den Antonsson), Moberg om ett försvar i brygga  och Högberg om ett annat typ av försvar. Till min förvåning ser jag att SvD sopar till Tolgfors, valrörelsen är ju över.

NetRoots | S-Buzz | SAP
Pingat på Intressant | Politometern
Följ eftervalsdebatten på  NetRoots Valanalyser

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

