Välgörenhet eller välfärd?

Inspirerad av Andreasson på Aftonbladet konstaterar jag att ett av de långsiktiga valen vi gör i år handlar om valet mellan välfärd och välgörenhet. Det kan tyckas vara egalt huruvida biståndet till en behövande organiseras. Sant är att käder från frälsningsarmen värmer lika mycket som kläder inköpta för ett anständigt arbetslöshetsunderstöd men det är inte poängen. Poängen är att handlar om människosyn och synen på hur samhället ska organiseras.

Välfärd handlar om rättigheter, välgörenhet handlar ett ensidigt givande. Den som mottar välgörenheten förväntas vara tacksam mot sin välgörare, annars kommer välgöraren att välgöra någon annan. Här ligger hela makten hos den som ger.

Välfärd handlar om något helt annat. Välfärd handlar om att organisera samhället på ett solidariskt sätt. Ibland behöver vi använda det sociala skyddsnätet, och då gör vi det utan att känna oss tacksamma, vi gör det med en känsla av det fakstiskt gynnar alla.Välfärd handlar om gemensamma rättigheter, vilket eliminierar den falska tacksamheten och befriar mottagaren från skuld.

Synen på välfärden, och därmed synen på människan är den stora vattendelaren i svensk politik. I ljuset av den senaste opinionsmätningen är det helt klart att vi våra samtal med väljarna måste poängtera denna skillnad.

Precis som Peter Andersson och Peter Högberg antyder måste vi se till att valrörelsen handlar om just om välfärd och jobb, inte om de rökridåer hörgerhärvan och dess betalda drängar sprider.

Högerhärvan vet att om valrörelsen handlar om grundläggande värderingar och maktförhållandena i samhället så förlorar dom stort. Det är grunden till Snällmans förlöperi häromdagen.

Det är bara att skaka av sig dagens opinionsmätning, den är en av många. Högerpressen kommer att framställa denna mätning om sanningen över allt annar., vilket natiurligtvis är nys. Igår var vi i ledning med ett par procent, det kan vi vara imorgon också.

Valet är inte avgjort, trots att högerpressen kommer att framställa det så. Det kommer att bli en lång hård valrörelse som ska bedrivas ända fram till valdagen klockan 20:00.

För att citera Springsteen: ”No retreat, No surrender

NetRoots | S-Buzz | Rödgröna bloggen

Etiketter: , ,

3 svar to “Välgörenhet eller välfärd?”

  1. Josefin Says:

    Du har rätt, det är i synen på människan som vattendelaren i svensk politik går. Du och andra inom vänstern anser att resurssvaga människor skall ”tas om hand” eftersom de inte vet sig eget bästa och är förvirrade och rådvilla. Jag och många med mig anser istället att väldigt många av dessa människor faktiskt, om de får möjligheten, har kraft och resurser att utveckla sig själva till individer som mycket väl klarar av samhällets krav och därmed blir synliggjord. Ni tror att genom att inte ställa krav så hjälper ni dessa människor – ingenting kan vara mer felaktigt. En människa som inte bemöts med kravställande ges snabbt uppfattningen att han eller hon är fullständigt betydelselös. Den känslan blir snabbt självuppfyllande och därmed är man också i behov av hjälp.

    Min pappa förlorade jobbet 1975 i varvskrisens Göteborg och som 48-åring fick han av AF veta att han borde förtidspensionera sig. 48 år gammal! Han valde att inte göra det, utan flyttade till Stavanger och började på en oljerigg. Idag är han över 70 år, har ett rikt liv och är pigg och nyter. Hade han förtidspensionerats vid det tillfället är jag helt övertygad om att han idag varit död (jag tror mig veta det eftersom många av hans kamrater från varvskrisen som valde att gå i pension i ung ålder, är idag borta). Han kunde och orkade ställa krav på sig själv – hans kamrater hade haft nytta av att någon eller något i det s k välfärdssystemet också hade gjort det.

    Er människosyn är möjligen upplevelsemässigt generös i det korta perspektivet – i det längre perspektivet är den direkt livsfarlig. Jag förmodar att det inte heller kommer som någon överraskning att pappa själv gått från att vara SKPare till att idag vara moderat. Han har förstått att människovärdet är viktigare än allt annat, och den man inte ställer krav på, ser man inte heller. Detta skall självfallet paras med synen att de som verkligen behöver det, skall erhålla den hjälp de behöver. Jag själv är en typisk sådan, jag sitter i rullstol sedan en massa år, och är verkligen i behov av hjälp för väldigt enkla vardagssysslor. Mitt huvud är det dock inget fel på, och jag vill att folk skall se mig, ställa krav på mig, och se till att jag verkligen måste prestera. Om människor runt omkring mig istället klemar med mig, och utgår från att jag ingenting kan och ingenting orkar, då förtvinar jag snabbt.

    Er människosyn är farlig – den dödar människor.

  2. Glenn Says:

    Hej! Andra stycket ska väl handla om välgörenhet, det ser ut som att första meningen i det stycket hamnat fel.

    -Glenn

    Inte direkt men jag ska göra en justering. tack /Peter

  3. Christer Hoel Says:

    Hej

    Den bloggen är tydligen vår tids Pravda, dvs någon som kan tänka sig ha en någon avvikande mening gör sig inte besvär. Det är klart att okvädningar odyl måste alltid rensas bort, men en debatt måste man kunna tåla annars blir det en megafon vars ljud inte når utanför det egna datorrummet eller möligen ut i köket.

    Om du tittar igenom trådarna på denna blogg hittar du en massa folk som inte håller med mig. Jag har bara ett krav – Följ reglerna. /Peter

Kommentera

