Jag vill inte konsumera ockupantvaror

Under den senaste tiden har det varit en het debatt om handel, företagande och etik. Telias diverse affärer diktaturstataer har funnit i centrum, även om H&M fick en armbåge för sin verksamhet i Asien. Diakonia och Settler watch lyfter ett annan skandal, nämligen det faktum att varor producerade på den av Israel ockuperade Västbanken säljs i EU.

EU har kommit att bli Israels och bosättningarnas viktigaste marknad. Hudvårdsprodukter, elektronik, frukt och grönsaker är exempel på varor från illegala bosättningar som säljs i svenska och europeiska butiker.

Eftersom det pågår en ockupation är Sverige och EU bundna av den internationella humanitära rätten. Det är vår skyldighet att vidta alla möjliga åtgärder för att parterna i konflikten respekterar dessa så kallade ”krigets lagar”. Eftersom bosättningarna är illegala är det vår skyldighet att motverka bosättningspolitiken. SvD

Jag frågar mig varför EU å ena sidan helt korrekt fördömer de illegala bosättningarna, men å andra sidan accepterar handel med dem. EU måste bannlysa alla varor helt eller delvis producerade i illegala bosättningar från EU.

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

Etiketter: , , , , ,

2 svar to “Jag vill inte konsumera ockupantvaror”

  1. norah4you Says:

    Bra fråga. Att bosättningar som är illegala skall göras psedogodkända genom handel är inte något som ger rätt replik…..
    Är principiellt mer benägen att kolla vilka som producerar en vara än mycket annat. Vissa producenter köper jag bara inte av.

  2. bwloggmediaosamhalleBo Widegren Says:

    Bra och jag får dåligt samvete över hur lite jag vet om detta. Visste det där med frukt. Är det obligatoriskt att märka varor med ursprungslandet. Det trodde inte jag. Skall läsa på bättre. Tack Peter för att du påminde mig. Detta med Israel brott mot mänskliga rättigheter och internationell lag gör mig verkligen ont eftersom jag innerst är Israelvän och naturligtvis fördömer alla former av övergrepp mot judar.

    Du hittar fakya om livsmedelsmärkning i länken /Peter

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 222 andra följare

