Dagens Lästips: Brev till Reinfeldt om bostadspolitik

Anna Berglund, 26, skriver på SvT debatt ett öppet brev till statsminister Fredrik Reinfeldt. Ämnet är bostäder och texten andas desperation.

Anna beskriver den situation hon som heltidsarbetande befinner sig i. En nomad mellan bostäder, ständigt beredd att flytta, aldrig få ha ro att verkligen sätta bo. Hon ger också en bild av sitt arbetsliv.

Men hur menar du att det ska löna sig? För det är många saker arbetena inte har gett mig.

De har inte gett mig en skälig lön. De har inte gett mig goda förutsättningar för utveckling på företagen. De har inte sett mig som en person, en människa utan en arbetskraft, ung och stark att suga musten ur. De har alltid tagit hänsyn till mig kön, på det sätt att jag alltid tjänat mindre än mina manliga arbetskamrater trots att jag många gånger haft mer ansvar och arbetat hårdare än dem. De har på alla sätt undvikit att ge mig en fast anställning vilket resulterat i att jag många gånger fått ha flera arbeten samtidigt för att få ihop en inkomst att mig leva på. SvT

Läs artikeln, läs varje ord. Det är en berättelse från Sverige .

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

Etiketter: , , , ,

5 svar to “Dagens Lästips: Brev till Reinfeldt om bostadspolitik”

  1. räven Says:

    Visst man ska vara snäll mot den så viktiga medelklassen för att vinna val och inte ställa grupper mot varandra. Men någon j*kla gräns måste det finns där Socialdemokraterna måste sätta ner foten. Att nästan 30 miljarder satsar årlig på ROT och ränte avdrag till villaägare medan Alliansen har dragit in stödet för nybyggnation av hyresgäster. Att både solidaritetet och sveriges ekonomi att något rejält görs åt denna skillnad. Att Socialdemokraterna har väl bara hittils talat om att behålla ROT och ränteavdrag som idag och satsa någon enstaka miljard på nybyggnation. Detta räcker inte.

  2. Kasper Wall Says:

    Det är också en bra beskrivning av MITT liv, fastän på 80-talet då varken Reinfeldt eller moderaterna fanns vid ratten. Skamligt nog har vi alltid haft problem med bostäder i vårt land.

    ROT är en frunktansvärt dum, orättvis och ensidig subvention till en relativt välavlönad yrkesgrupp, byggarna. Det har alltid i modern tid varit dyrt att bygga. I o m ROT har man minskat dessutom rationaliseringstrycket för en hel bransch och det garanterar ÄNNU högre bostadspriser. Hur skall vi ta oss ur detta för alla partrer enormt kostsamma systemfel?

    Bygg mer bostäder – det trycker ner priserna /Peter

  3. Kasper Wall Says:

    Jag läste i dagarna att NCC hade problem med attt sälja sina objekt. Priset är kring 60-80,000 kr per kvm och de går inte åt. Andra säger att man skall bygga hyresrätter. Men med vems pengar? Skall det alllmänna låna?

    Sedan blir det ju inte direkt billigt hyresrätten heller: en standardtrea kommer att kosta kring 16,000-18,000 kr i månadshyra om det byggs som hyresrätt. Vilka har råd med det?

  4. Anna och fege Fredrik « Röda Berget Says:

    [...] brev har fått stor spridning på nätet och inspirerat till kommentarer från bland andra undertecknad och Johan [...]

  5. Leif Andersson Says:

    Räven och Kasper Wall har vettiga åsikter. Både ränteavdragen och på senare tid även ROT har skapat en sjuk och ineffektiv bostadsmarknad. Det ännu sjukare är att ingen politiker vågar ändra för att man år så mån om den välbeställda övre medelklassens röster som främst utnyttjar ovanstårende avdrag/bidrag.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 191 andra följare

