Dagens lästips: Kielos om hat mot kvinnor

Katrine Kielos sammanfattar utmärkt de attacker kvinnor som deltar i den offentliga debatten får utstå.

Den detaljerade beskrivningen av hur någon ville skära av mina bröst och våldta mig råkade nämligen ligga på hallmattan precis när jag kom hem från Oslo efter terrordåden den 22 juli.

Våld och död tycktes dessa dygn så mycket verkligare än vanligt.

De som skriver brev och kommentarer är inte de som tar till fysiskt våld säger de. Det är säkert sant. Han som väntade i min trappuppgång och tryckte upp mig mot en vägg hade inte skrivit några brev.

Men kommentarerna tystar ändå. Om hot och våldtäktsfantasier är det pris som kvinnor tvingas betala i det offentliga AB

Kielos hänvisar även till den fantastiska verbala överkörning Australiens premiärminister, socialdemokraten Julia Gillard, ger oppositionsledaren Tony Abbot. Likt Kielos har jag aldrig sett ett sådant tal förutom på film. Abbot ler när Gilliard börjar, efter en minut är hans leende borta. Gilliard fortsätter att mata i ytterligare 14 minuter.

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

Etiketter: , , , ,

2 svar to “Dagens lästips: Kielos om hat mot kvinnor”

  1. Af Dunkelspel Says:

    Vilket pajasinlägg av BG.

  2. Svenskt Näringsliv ett allvarligt hot mot människolivet | Nemokrati Says:

    [...] nakna sanningen, Mitt i steget – Sanningen är grotesk, Alla smutsiga detaljer, Moteld, MM, Röda Berget, [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 201 andra följare

