Borg fortsätter virra om tågen

I Ekots lördagsintervju (8/9)berättade Anders Borg om Ostlänken, ett av de ”allra roligaste” politiska beslut han fattat. I citatet nedan förklarar han hur pendlingstiden kommer att bli väsentligt kortare än i dag:

– Plus att vi ska komma ihåg att den bit vi nu tar, den gör att Linköping kommer ner till runt 50 minuter, Norrköping runt 40 minuter och Nyköping ännu kortare till Stockholm, sade finansministern en bit in i programmet. SvD

SvD har faktakollat Borgs påstående och ger honom Rött ljus, dvs jättefel. För att komma ner i 50 minuter krävs magnettåg, något som inte ens utreds i Sverige. Borg vill ha snabbtåg, vilket skulle ge en restid på 75 minuter.

Socialdemokraterna anser att vi ska bygga höghastighetståg på sträckan, vilket ger en restid på 62 minuter. Trafikverket har utrett frågan

Faktum är att Trafikverket i ett underlag till regeringen rekommenderat att Ostlänken förbereds så att sträckan kan bli del i ett eventuellt framtida höghastighetsnät. I ett dokument, som SvD tagit del av, skriver myndigheten att ”det förefaller rimligt att framtidssäkra med den högre standarden för att inte försvåra eller i praktiken omöjliggöra framtida val”.

– Vi har inte förordat någon särskilt lösning. Däremot har vi redovisat att tåg som går 320 kilometer i timmen ger bättre lönsamhet än andra studerade alternativ, säger Christer Löfving, utvecklingsstrateg vid Trafikverket SvD

För den som är osäker på skillnaden mellan alternativen rekommenderas denna artikel i SvD.

Sammanfattning konstaterar Röda berget att Borg fortsätter virra om tågen, att regeringen inte väljer det mest lönsamma alternativet och S som vanligt ligger helt rätt.

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

About these ads

Etiketter: , , ,

2 svar to “Borg fortsätter virra om tågen”

  1. Lars Flemström Says:

    Ostlänken är ett helt vansinnigt projekt, eftersom densamma – som en del i höghastighetsnät, inte ger en optimal restid mellan Stockholm och Malmö /Köpenhamn. Olika sträckningar borde diskuteras i Riksdagen, i stället för att Trafikverket ska dutta med olika delsträckor, som sammantaget ger både långa omvägar och många sträckor med nedsatt hastighet.

    Däremot är det helt fel att det skulle behövas magnettåg för en restid på 50 minuter mellan Stockholm och Linköping. Men det beror förstås på hur många uppehåll längs vägen, som man har tänkt sig.

    Hastighetsrekordet för TGV-tåg (som konstruktionsmässigt är helt vanliga tåg med extrem strömlinjeform, etc.) är för närvarande 576 km /h. Erfareneterna efter tidigare hastighetsrekord på järnväg, säger att enstaka rekord brukar bli tidtabellsenliga maxhastigheter för ordinare tåg på nybyggda banor 50 år senare. Avståndet Stockholm – Malmö är 510 km, om man skulle bygga en ny järnväg kortaste vägen.

    Att tåg som gör 320 km /tim (vilket iofs är tillräckligt för 50 min tidtabellsenlig körtid Stockholm – Linköping. utan stopp vid mellanstationer) ger bättre lönsamhet än andra studerade alternativ, är ett makalöst påstående.

    Vilka alternativ har man då studerat?

    Om Ostlänken ska bli en del i ett framtida höghastighetsnät borde ju olika alternativ Stockholm – Malmö studeras. Och i så fall skulle Norriköping – Linköping inte ens passeras längs vägen, eftersom det skulle sänka restiden avsevärt jämfört med optimala restider i framtiden.

    Med en optimal lösning skulle Linköpingsbanan utgrenas från Malmö-linjen strax sydväst om Nyköping. Malmölinjen bör vara förberedd för minst 500 km /h i framtiden, medan 250 – 300 km /h säkert räcker för Linköpingsbanan. Det är meningslöst med högre hastigheter, om tågen måste börja bromsa inför nästa stopp innan den toppfarten har uppnåtts.

    Idén att Linköpingsbanan ska ingå i ett framtida höghastighetsnät är en 1980-talsmässig idé, som gick ut på att pressa in tåget i en trång nisch mellan bil /buss och flyg.

  2. Carl-Åke Utterström Says:

    En optimal hastighet för hjul på räls-tåg är 300 – 250 km/h. TGVs 576 km/h är av noll och intet praktiskt värde. Den lägre hastigheten 250 km/h är som funktion av ökande slitage på hjul och räl.

    Magnettåget går i 431 km/h i daglig drift i Shanghai. Testkörning har gjorts i 500 km/h på den endast tre mil långa banan.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 233 andra följare

%d bloggare gillar detta: