Varför satsa på gårdagens teknik?

När vi i mitten av 1800-talet började bygga stambanorna var det en investering som skulle sätta ramarna för Sveriges utveckling under de kommande 100 åren. När vi gör nyinvesteringar i järnväg måste vi tänka i ett perspektiv av 100 år. Vi måste därför investera i dagens teknik, inte gårdagens.

Det är bra att Moderaterna beslutat sig för att satsa på järnvägsutbyggnad. Mindre bra är att de väljer gårdagens teknik. Det vi idag kallar snabbtåg ligger och slickar på runt 250 km/h. Höghastighetsjärnväg ligger över 300 km/h.

Höghastighetståg mellan Malmö och Stockholm skulle med stopp hamna på högst 3 timmar från city till city. Om den förbindelsen är bekväm och pålitlig konkurerar den ut flyget på den sträckan. Den miljövinsten kan inte överskattas.

Det vore djupt olyckligt om Moderaterna genom ett dumsnålt beslut 2012 omöjliggör framtida höghastighetståg i Sverige. Jag efterlyser en redovisning av den långa strategin bakom beslutet. om den överhuvudtaget finns.

Tror moderaterna överhuvudtaget på järnväg som ett framtida transportmedel eller är denna spårsatsning bara ytterligare en triangulering?

Bloggat: Martin Moberg, Peter Högberg, Hallandsbloggen

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern,

About these ads

Etiketter: , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 236 andra följare

%d bloggare gillar detta: