Försmak av Löfvens tal på söndag?

Magdalena Anderssons artikel i DN ger förhoppningsvis en försmak av vad vi för höra av Stefan Löfven på söndag. Förhoppningsvis talar Löfven som den ickeakademiker han är. Anderssons artikel är precis som Staffan påpekar lite akademisk.

Med mina 20p nationalekonomi i ryggen och en god vana att tyda byråkratiska ser jag några linjer i artikeln.

  1. S kommer att prioritera satsningar på infrastruktur och utbildning framför generella branschstöd
  2. S ska satsa på forskning
  3. S ska jobba med att stärka efterfrågan på arbetskraft.

Jag gillar även detta

Överskottsmålet är styråran för den socialdemokratiska stabiliseringspolitiken. Den offentliga sektorns finansiella sparande ska uppgå till en procent av BNP som genomsnitt över en konjunkturcykel. Innebörden av överskottsmålet är att det offentliga finansiella sparandet ska variera med konjunkturen. Varje annan tolkning är ineffektiv. Lågkonjunkturer ska mötas med lägre finansiellt sparande än en procent av BNP. Högkonjunkturer med högre. När tiderna försämras ska det finansiella sparandet minska – och stärkas med bättre tider. DN

I klartext – nu är det läge att investera.

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

Etiketter: , , ,

3 svar to “Försmak av Löfvens tal på söndag?”

  1. anita Says:

    Lite akademisk?! Det kallar jag ett understatement! Själv tycker jag artikeln var kusligt klinisk, skriven von oben av en medlem i det skrå som styr världen åt h-e med järnhand idag. Och vi andra, som inte har den ekonomiska skolningen, törs inte reagera eftersom vi tvingas göra det på en planhalva som vi inte behärskar.

    Jag fick obehagliga vibbar av artikeln. Mina tankar gick av någon anledning till Östtyskland när jag läste. Jag såg MA framför mig i den där grå dräkten som hon skulle lanseras i när hon började på sitt nya jobb. Kliniskt, omänskligt, dött . . .

    Jag vill inte leva i den värld som styrs av dessa teser! Som någon kommenterar jag läst: ”Hennes strikt ekonomiska syn på människan skrämmer.”

  2. anita Says:

    Missade: Om det här är en försmak av Löfvens tal på söndag är det illa! Var kommer människan in!?

  3. Ekonomiska kriser ska mötas med aktiv finanspolitik « Görans tankar och bagateller Says:

    [...] som skrivit: Peter Johansson Dela detta:TwitterFacebookRedditDiggStumbleUponE-postSkriv utLinkedInGillaGillaBe the first to like [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 148 andra följare

