Sverige behöver breda satsningar på infrastruktur

Reinfeldt flaggade i sitt tal för en statliga pengar till en T-bana till Nacka. Centerns Åkesson och min namne Högberg surnade till något.

För grunden är att som Anders Åkesson säger – Öppnar vi pengapungen för tunnelbana i Stockholm, måste vi i konsekvensens namn också vara beredda att göra motsvarande satsningar i Göteborg, Malmö,Lund-området eller i Uppsala. Då talar vi om väldiga belopp och då räcker inte pengarna.
Så även om det kan jublas bland väljare i Stockholm så kan man få äta upp i andra änden… Vill med detta även skicka en passning till mitt eget parti som också är inne på att det behövs en utbyggd tunnelbana i vår huvudstad. Jag är för men kom ihåg vems ansvar den lokala kollektivtrafiken är! Peter Högberg

Johan Westerholm diskuterar huruvida satsningar skall göras i storstad eller utombys. Såväl Högberg, Åkesson som Westerholm har både rätt och fel.

Det är inte så enkelt att stad och land fungerar oberoende av varandra, utan det finns en symbios som blir allt starkare ju större pendlingszoner vi får. Vi måste vikta och prioritera satsningar i infrastruktur utifrån utväxling i ekonomisk tillväxt.

Om vi tar Malmö som exempel. Var citytunneln en angelägenhet för enbart Malmö stad? Tunneln är på några km, hela sträckan ligger inom Malmös gränser, men nyttan för tunneln sträcker sig över stora delar av Skåne. Med citytunneln försvann säckstationen och hela det regionala tågnätet i Skåne tjänar på projektet. En ökad tillväxt i Skåne är positivt för riket. Är Citytunneln i ljuset av nyttan ett lokalt, regionalt eller statligt projekt?

Nästa stora projekt i Malmö är utbyggnad av spårvagn. Malmö fungerar som motor för tillväxten i stora delar av Skåne. Att jobba i Malmö och kunna pendla har för orter som Staffanstorp, Svedala, Eslöv, Höör etc inneburit en möjlighet för tillväxt i motsats till stagnation. För att Malmö skall kunna fortsätta vara en regional motor krävs att staden inte drabbas av intern trafikinfarkt.

Är då den spårvagn som krävs för att stoppa infarkten en angelägenhet enbart för Malmö? Jag tycker inte det.

Mina gamla jaktmarker i Bergslagen upplever en nystart. De gamla malmbanorna behöver rustas upp för att kunna frakta malmen till smältverken. Är det enbart en angelägenhet för Dalarna och Värmland? Definitivt inte.

Staten måste ta ett djupt andetag och skaffa fram de resurser som krävs för att hela Sverige skall kunna utvecklas. Det kräver att vi både ser till att interna flöden fungerar i Stockholm, Göteborg, Malmö och att vi samtidigt ser till att industrin ute i landet får sina behov uppfyllda.

Staten måste värdera vilka lokala satsningar som ger regional/nationell utväxling. Lokalbussarna i Vimmerby gör det inte, järnvägen mellan Kalmar och Linköping gör det.

Våra tre stora städer kan inte fungera som regionala/nationella tillväxtmotorer om de lider av intern trafikinfarkt. Investeringspolitik får inte styras av bytänkande.

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

Etiketter: ,

3 svar to “Sverige behöver breda satsningar på infrastruktur”

  1. Håkan Larsson Says:

    Vad Malmö beträffar ligger infarkten främst i Burlöv, denna lilla kommun vars existens nog väldigt få försvarar.

    Burlöv? Har du åkt buss 5,2 eller 8 i rusningstrafik? Där finns den interna infarkten. /Peter

  2. Stockholmsperspektivet i svensk politik cementeras av Reinfeldt | signerat || kjellberg Says:

    [...] Reinfeldt gör det fullkomligt klart för oss när en utbyggd tunnelbana till Nacka är ett av dom främsta korten i sitt sommartal i [...]

  3. Peter Strobl Says:

    I morgon hämtar jag nycklar till vårt nya kontor med säte i Grängesberg/dina trakter/ med säte i gamla kommunalhuset. Vi ska bla jobba med rekrytering och kompetensförsörjning inför planerade gruvöppningen ca 2 år bort. Vi är ute i god tid. Är staten det? Nix. Är M det nix. Är S det ? Nix.
    Här i Ludvika /Grängesregionen finns en utbredd ilska över den flathet som råder inom partiet att driva bergslagsfrågan, utbyggnad av Rv50. Man ser att S går till val på Stockholm , att vinna hela sverige är blott en Potemkinkuliss. Tar man inte detta på allvar så kan det bli så att man vinner Stockholm men får katastrofala siffror i tidigare s -märkta regioner att en valseger flyger all världens kos. Jag träffade häromdagen några som lobbyister härifrån , kommun och näringsliv och de var rörande ense om att dövheten är total.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 191 andra följare

%d bloggers like this: