När avgår Lööf?

Nils Funcke skriver i journalisten om Annie Lööf och grundlagen. Funckes tes är att Lööf kan ha brutit mot grundlagen när näringsdepartementet dels dröjde med att lämna ut handlingar, dels informerade den politiska staben om att handlingar begärts ut.

Jonas Pettersson har hävdat att det är ”praxis” att pressavdelningen får upplysning om att en begäran att få ut handlingen föreligger. [...]

Om ”praxis” innebär att den politiska ledningen ges tid att agera rörmockare och idka skademinimering har gränsen definitivt passerats inte bara för vad som är lämpligt utan också vad grundlagen kräver. Stämmer uppgifterna att de nitiska och energiska politiska tjänstemännen gavs tid att ”läcka” uppgifterna i en förskönad version till andra medier bör KU och JO inte lägga fingrarna emellan. Sedan spelar det ingen roll att det i efterhand framstår mer som en björntjänst och en skademaximering som ytterst drabbar näringsministern Journalisten

Jag rekommenderar en läsning av Funckes artikel. Den reder ut samtliga risker, fallgropar, potentiella lagbrott och demokratiska risker näringsdepartementets förfarande innebär.

Blåsten runt Lööf tilltar och nervositeten i centerleden ökar i takt med skandalerna ocvh kräftgången i opnionen. Frågan allt fler ställer sig är; ”Varför valde vi inte Anna-Karin Hatt till partiledare?”

Media vittrar blod och Akinder beskriver den ofrånkomliga logiken

Vidare kan vi om ytterligare någon vecka eller så, förvänta oss att också Centerpartiets förtroende i väljarkåren i stort kommer att rasa som ett resultat av allt som skrivits och sagts.

När detta omvandlas till nya nattsvarta krisrubriker kliver förmodligen ett uppmärksamhetstörstande kommunal- eller landstingsråd fram och kräver att någon skall avgå.

Vederbörande får då sina efterlängtade 15 minuter i etern.

Skulle inte medierna – mot förmodan – hitta någon dylik företrädare som vill ta detta förbjudna uttryck i sin mun, finns det säkert en partimedlen ute i någon buske som på twitter eller i någon blogg formulerar ordet som alla väntar på.

Hon eller han kommer i detta ögonblick att i medierna upphöjas till ”en tung och inflytelserik centerpartist” och självfallet blir detta avgångskrav rikligt rapporterat.

Detta innebär att Annie Lööf får fortsätta sitt smärtsamma gatlopp mellan avgångskrav, fallande förtroendesiffror och nya krisrubriker.

Dramat är då framme vid ett stadium där det lever sitt eget liv; svårt att påverka, närmast omöjligt att stoppa. Östran

Vem blir först ut med att använda detta laddade ord som börjar med A?

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

Etiketter: , ,

12 svar to “När avgår Lööf?”

  1. Barnacle Bill Says:

    Om det är så att den politiska ledningen skall informeras varje gång någon begär ut en offentlig handlig föreslår jag att någon journalist engagerar några hundra människor som under en och samma dag begär ut olika handlingar från något verk. Därefter inväntar journalisten myndighetens reaktion och beskriver detta i ett reportage.
    När det sedan gäkker bondförbundsledaren så är det ju uppenbart att hon knappast är ett statsministerämne. Detta bör varje partiledare vara. Därför är det självklart att media skall bevaka henne, precis som de bevakade Håkan Juholt.

  2. Håkan Larsson Says:

    Det är möjligt att man inte valde Anna-Karin Hatt till ledare därför att hon inte är tilräckligt C. I början på -90-talet försökte hennes man, Öjvind, buffla och knuffla sig till maktpositioner inom Miljöpartiet. Det fick han inte. Då var det inte roligt längre, utan paret gick någon annanstans. ”Däromkan jag ge besked, ty jag var med”.

    Öjvind Hatt? /Peter

  3. KANSKE DAGS ATT INFÖRA SKAMPÅLE IGEN . « KajsaLisasblogg's Blog Says:

    [...] gång i tiden hade vi offentliga straff, dom som inte skötte sig enligt den tidens moral fick sitta fastlåsta [...]

  4. Oscar Sundevall Says:

    Några kommentarer:

    Annie Lööf blev inte tvingad till något möte. Aftonbladet har hittat på detta. Ett telefonmöte hölls med partistyrelse och DO för att ge information efter Aftonbladets rubriker. Om hon skulle ha suttit hemma med en kopp té skulle man också kunna sätta kreativa rubriker, vad sägs om ”Annie Lööf gömmer sig”?.

    Telefonmöten hålls regelbundet när frågor blir aktuella – säkert även i Socialdemokraterna. Mötena skulle för övrigt hållas av gruppledaren i riksdagen, men Annie själv ville hålla i dem.

    ”Tvingad till”.

    Angående påstådd nervositet i leden kan du läsa detta: http://www.centerpartiet.se/Nyheter/Arkiv-2012/Fullt-fortroende-for-Annie-/

    Om ”frågan allt fler ställer sig”, skulle det vara kul att veta hur många medlemmar i centerpartiet du pratar med och frågar om stöd. Min gissning: inga, du hittar på.

    Ditt citat av Akinder är för övrigt träffande, det är så ett drev ser ut.
    Om denna ”partimedlem ute i en buske” mot förmodan skulle dyka upp, skulle du då ha några betänkligheter kring att rikligt återge dessa citat och beskriva personen som ”inflytelserik”? Att döma av din bloggs övriga inlägg – nja.

    Det kanske borde mana till en tankeställare.

    Jag gav mig in i politiken för att påverka samhället. Jag har också en blogg. På den försöker jag om något utveckla och fördjupa politiska resonemang. Vad är ditt raison d’etre?

    Jag har örat tätt till marken, mitt nätverk an avsevärt.

    En bra tips på någon som snart kan komma att kräva avgång är denne man från Ånge. Ham har ju vanan inne. Ligger ni under spärren i december – håll i hatten.

    Det är lika lätt bli ”tung partist som kräver avgång” som det är att bli ”landslagsstjärna i krogbråk”. Granskning visar att stjörnan gjorde en pojklandskamk för 10 år sen och spelar nu i div 4. /Peter

    Man jag behöver inte sätta de etiketterna, det kommer Niklas, Lena & co att göra åt mig…/Peter

  5. Oscar Sundevall Says:

    Att ditt nätverk, i centerpartiet, är ”avsevärt” tror jag så mycket jag vill på :-) Hur många är ”allt fler” om jag får fråga? Du kanske kan nämna en siffra?

    Frågan om ”partimedlem ute i en buske” anspelade inte så mycket på om de eventuellt går att hitta, utan mer det tragikomiska i att citera en mycket träffande beskrivning av ett drev, och sedan sätta det i relation till just ditt blogginlägg.

    Som sagt, personligen jobbar med politik för att genomföra konkreta politiska reformer, och nöjet i att se resultaten av bra beslut – och jag diskuterar gärna dem med meningsmotståndare. Att ditt svar är utestående säger.. en del.

    Igår var det 10256 personer. Idag är det 10314 om vi räknar med 17-åringen i TunaHästberg. /Peter

  6. Annie Lööf kan ligga risigt till « Görans tankar och bagateller Says:

    [...] som skrivit: Martin Moberg, Ulf Bjereld, Alliansfritt Sverige, Peter Johansson, Peter [...]

  7. Leif Andersson Says:

    Jag gissade att Juholt skulle avgå i mars och blev idiotförklarad av diverse bloggare här. Visade sig att ja var oväntat optimistisk om Juholts utmätta tid. När det gäller Lööf skulle jag gissa på att hon avgått innan oktober månads utgång.

  8. Kristian Jansson Says:

    Jag är vare sig centerpartist eller fan av Lööf men jag vill ändå kommentera några saker.
    Det låter otroligt tungt med ”brott mot grundlagen” men vad är det som skett? Egentligen?
    Jag vet inte men min teori är följande:
    Reporter beställer ut material, ansvarig för arkivet upptäcker att det här är sånt som kommer att slås upp stort och varskor sina chefer. Det som jag tror händer då är att man bryter mot offentlighetsprincipen om att skyndsamt lämna ut handlingar. Jag tror ingenting mörkades och näst påstådda brott om att ledningen gjorts uppmärksam är fånig. I mina ögon handlar det om vanligt journalistiskt gnäll. Man ville inte att Lööf skulle veta vilka frågor man hade, saken är dock den att även hon har enligt alla fina principer rätt att veta vad som lämnats ut….

    Fokusera på sakfrågan, det räcker oftast gott och väl. Det skulle samtidigt i mina ögon höja statusen på de som arbetar med granskningar (läs journalister)!

    Grundlagen säger ”skyndsamt”. En fördröjning i syfte att förhindra att ett statsråd förudmjukas är inte förenligt med grundlagen. Om jag går ner till kommunen och begär ut offentliga handlingar, är det så självklart att kommunnalrådet ska få veta att jag begärt ut handlingar och vad jag fått? /Peter

  9. Kristian Jansson Says:

    Frågor man kan ställa sig när man diskuterar juridiska uttryck som ”skyndsamt” och vad lagen syftar till är:
    Har jag ALLA ingångsvärden och inte bara den påstått drabbade journalisten.
    Om, i det här fallet, ett statsråd informerades om att handlingen lämnats ut. Vari består skadan i förhållande till offentlighetsprincipen består i.
    Sist men inte minst, skyndsamt är ett högst subjektivt begrepp. Praxis inom de allra flesta myndigheter är 48h. Hur lång tid tog det att lämna ut de nu omdiskuterade handlingarna?

    Går jag ner till kommunen ska jag ha prylarna med mig när jag går. Om 48 timmar är ”Praxis” är det bara det en fet skandal. Finns denna ”Praxis” på papper? I så fall var?

    De opolitiska tjänstemännen ska heller inte vara en del av den politiska skademinimeringsprocessen för statsråden. Jag är också tveksam till om samhället överhuvudtaget ska registrera att en offentlig lämnast ut. En ministers behov av att rädda sin karriär är inget som grundlagen ska bry sig om. /Peter

  10. Oscar Sundevall Says:

    Vad jag har förstått är ”skyndsamt” samma dag eller dagen därefter, d.v.s. 48h. Regeringen har KU-anmälts tidigare, men då rör det sig om perioder på flera veckor, månader rent av.

    Se t ex JO här för bedömning av skyndsamt: http://www.jo.se/Page.aspx?MenuId=106&MainMenuId=106&Language=sv&ObjectClass=DynamX_SFS_Decision&Id=3402

    Vad gäller Peter här och hans käpphäst, att departementets personal inte ”ska” informera departementets ledning: Något sådant återfinns inte i tryckfrihetsförordningen (har du läst den?).

    Jag antar att du tycker att det är OK att staten lägger upp register över vilka jornalister och privatpersoner som begär ut vad.

    Jag antar även att du inte ser några saom helst problem med att borgarna politiserar de opolitiska tjänstemännen genom att göra dem till en del av krishanteringsmaskinen.

    Jag tar för givet att du inte har något emot om en framtida S-märkt regering sätter i system att inte lämna ut något förrän efter 48 timmar. Det är enligt dig ”Praxis”. /Peter

  11. Kristian Jansson Says:

    Allvarligt Peter!
    Ingen, inte ens du kan komma undan med att påstå att det här är en borgelig företeelse.
    Om du jobbar politiskt och inte satt dig in i vad som står i Tryckfrihetsförordningen eller hur den fungerar i praktiken i allmän förvaltning så kanske det är dags för ett nedslag i verkligheten.
    Börja med att begära ut fakturor från ett antal S-styrda kommuner och se om du ”har dom i handen när du går”.

    Därefter kan du ta en funderare på om det är så att det bara är Annie Lööf och hennes hemska borgarkollegor som ser till att underrättas om vilka delar av deras verksamhet som granskas av andra.
    Menar du att det är ett hot mot demokratin att registrera att en handling lämnas ut?

    Jag ser inte nyttan av att regga vad som lämnas ut. Om du kombinerar vad med vem, har du ett klart demokratiproblem. /Peter

  12. Kristian Jansson Says:

    Att registrera utlämningen av offentlig handling är en HELT annan sak än att bestört utropa ”brott mot grundlagen” när brottet så här i efterhand blir lite svårt att påvisa av de mest upprörda.
    Då går du på den något luddigare konspirationsteoretiska linjen om medborgarkartläggning i förfarandet av handläggningen.

    En höna av en fjäder någon?

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 222 andra följare

