Därför är jag i Almedalen

Som ett evigt preliudium till Almedalsveckan kommer debatten om veckans vara eller inte vara. Kritiken mot veckan förs ofta av folk som aldrig varit på plats. De ser mediebilden och slår ifrån sig med mummel om elitarrangemang, slöseri med pengar etc. Gnällspikarnas paradis.

En mer enögd kritik som ofta kommer från journalisthåll går ut på att utspel under veckan är meningslösa eftersom de drunknar i mediebruset.

Som om all påverkan sker genom media. Ett samtal öga mot öga är oftast mer verkningsfullt än ack så mycket medietutrymme.Almedalsveckan ger en möjlighet att träffa folk man inte annars ser. Då talar jag inte om politikerna och de politiska murvlarna. Jag menar representanten från DHR och företrädaren för busstillverkare. Ämnet är tillgängliga bussar.

Vissa journalister tror att all påverkan görs via dem, att synas är likställt med medieutrymme. Det beror helt på vem man vill påverka och vad man vill. Klassisk lobbying görs inte via media.

En av mina gamla arbetskamrater brukade säga att Almedalen var hennes fortbildningsvecka. Summan av de hon lärde sig under en vecka skulle ha kostat arbetsgivaren multum i kurskostnader.

Jag åker till Almedalen av flera orsaker. Här är de frtämsta.

Personligt intresse. Jag erkänner, jag är en politiknörd. Jag betalar min resa och mitt uppehälle själv. Jag gör det därför att det är kul.

Utbildning och lärande. Jag är politiskt aktiv. Kunskap och information äår hårdvaluta i den världen. Jag får dessutom möjlighat att gratis gå på den typen av näringslivsseminarier som annars kräver inbjudan samt en hög anmälningsavgift.

Kvalitativa möten. I Almedalen går jag på seminarier där statsråd, professorer, författare och diplomater sitter på scenen. Vi kanske är 30 pers i publiken vilket innebär att jag både kan ställa en fråga samt både en- och två uppföljningsfrågor och få en pratstund efteråt. I vanliga fall föreläser de inför 400 pers och pratstunden är sedan länge bokad av andra.

Nätverkande. Personliga kontakter är en annan hårdvaluta för oss politiknördar. I Almedalen dräller det av intressant folk jag vill träffa. Visby är litet, efter de bokade arangemangen flyter alla runt på en liten yta.

Läs gärna Erik Helmersson i DN och Staffan Dopping på SvTDebatt.

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

Etiketter: ,

7 svar to “Därför är jag i Almedalen”

  1. norah4you Says:

    Ser fram mot att få läsa dina blogginlägg speciellt om det här med bussproblemen för oss som har någon form av funktionshandikapp. Själv upplever jag att alltför många, både tillverkare, politiker och allmänhet tycks ignorera att kollektivtrafik skall vara till för alla och att handikapplatser skall vara rätt utformade samt att lagen som är från 1979 om handikapplatser skall respekteras.

    Det var ett exempel på ett möjligt möte, inte ett existerande, tyvärr. Eftersom jag jobbar åt PRO är tillgänglighetsfrågor en del av min yrkesvardag. En del av våra medlemmar har ett helsike under vintrarna. Kackig snöröjning gör att många inte kan ta sig av och på bussarna. /Peter

  2. Lars J Says:

    ” Jag betalar min resa och mitt uppehälle själv”

    Det hedrar dig.
    men alla gör inte det och jag tror inte att vi skattebetalare får valuta för alla drinkar vi bjuder på i Almedalen eller ”Pseudodalen” som Jinge kallade evenemanget
    Var i Visby häromveckan och taxichaffisen berättade att det deras mest hektiska vecka. För att det är mycket folk givetvis men också för att många tar taxi för att förflytta sig 150 meter.

    ”Vi skattebetalare” bjuder inte på så där värst många drinkar. Precis som jag förutspådde dyker gnällspikarnas paradis upp. Du och Jinger kan slå er ihop och gnälla i kanon…/Peter

  3. Knyt inte näven i byxfickan utan i Almedalen « Jakten på berättelsen Says:

    [...] där raljerar över elitens eget Skara Sommarland. Och entusiasterna hyllar ett unikt demokratiskt forum där alla är [...]

  4. Almedalsveckan – Mina tankar om den | Says:

    [...] Röda Berget skriver bra om varför han är i Almedalen här. Jag hittade också en läsvärd artikel i samma fråga på SVT-debatt. Även om jag inte håller [...]

  5. Kristian Jansson Says:

    Och HÄR håller jag med dig!
    Jag har haft förmånen att under flera år bo gratis ett stenkast utanför muren under sommrarna och frågan som oftast kommer upp är, är du där v29? Ibland säger jag men jag missar inte Almedalsveckan!
    Det är ett otroligt bra tillfälle att träffa likar och olikar. Man får nya infallsvinklar och sina åsikter prövade på ett sätt som jag tror saknar motstycke.

    Det tjafsas ofta om politikers närvaro i riksdagen men jag skulle gärna se två tillfällen med obligatorisk närvaro:
    Almedalen och veterandagen vid sjöhistoriska!
    Båda två är otroligt skarpa tillfällen att se vad politik handlar om i verkligheten.

  6. JÄMMERDALEN « KajsaLisasblogg's Blog Says:

    [...] visst var jag elak i mitt förra inlägg. Det har ju varit fotbolls EM, Rockfestivaler i varenda liten kommun snart och varför skall inte [...]

  7. Och ja, jag ska till Alrmedalen | Högbergs Tankar Says:

    […] kan ni hitta på SvD, Erik Helmersson i DN och Staffan Dopping på SVT-Debatt, mer SVT debatt, Peter Johansson, Peter Andersson och lite länkar som jag snodde från min namne. – Expressen, […]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 193 andra följare

