Hyllar Lööf Baristas sjukskrivningspolicy?

Annie Lööf hyllade Barista när hon besökte företaget. Om hon bemödat sig med att läsa personalhandboken hade hon hittat följande passus.

Ibland kan man byta pass istället för att sjukanmäla, så att man får ihop sin månadslön utan att belasta samhället och Barista med sjuklön SR

Barista måhända köpa Fair Tradeprodukter, men det är ingen garanti för att bolaget ska ha en mänsklig personalpolitik. Jag köper mitt te någon annanstans.

Tack till Alliansfritt Sverige som pekade ut färdriktningen. Högberg skriver om Centern.

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

Etiketter: , , ,

7 svar to “Hyllar Lööf Baristas sjukskrivningspolicy?”

  1. alliansbeda Says:

    Varje svensk som tycker den personalpolitiken är bra kan fortsätta att fika där. Vi andra vet bättre

  2. Svårt att agera etiskt « Görans tankar och bagateller Says:

    [...] som skrivit: Martin Moberg, Peter Johansson, Alliansfritt Sverige Dela detta:TwitterFacebookRedditDiggStumbleUponE-postSkriv [...]

  3. Kristian Jansson Says:

    Formuleringen var minst sagt opassande men i praktiken innebär det att en person, som kanske har låg inkomst, frivilligt kan planera om sin månad så att man slipper karensdagar och en lägre sjuklön om man blir sjuk.
    Man riskerar på det här sättet få en otydlig/osäker sjukstatistik men inofficiellt så innebär det en möjlighet för lågavlönade att undvika löneavdrag.

    Jobbar du med PR åt Barista? /Peter

  4. Kristian Jansson Says:

    Alliansbeda och Peter, är det omänskligt att låta folk välja?
    Att kalla det omänskligt att ge lågavlönade möjlighet att flytta sina vilodagar och genom det skapa möjligheter till att få kanske 1000SEK mer efter skatt kan bara ses negativt av folk som hatar individuella val och initiativ och istället vill att hela befolkningen skall vara en likriktad grå massa.

    Återigen, jobbar du med PR åt Barista eller är du bara biten i baken av en extremliberal bacill med CUF-grön näsa? /Peter

  5. gydvan Says:

    Kristian J, vilket dravel. Så du menar att lågavlönade ska offra sina fridagar med att ta ut dem när de är sjuka?? Oftast är där en koppling mellan lågavlönad och tungt, hårt styrt arbete och är det någon som behöver sina fridagar så är det lågavlönade.

    Skipa då hellre karensdagen för lågavlönade med påfrestande arbete så att de har råd att vara hemma och vara sjuka när det behövs och få sin välbehövliga fridag för att vara ledig på.

    Haha, individuella val?!!? Vilken möjlighet har en deltidsstädare att göra ett individuellt val vid sjukdom?
    Ditt resonemang är i nivå med Marie Antoinettes ”Varför äter de inte bakelser?” (vilket hon iofs inte lär ha uttalat )

    När lågavlönade vill ha en rimlig tillvaro så kallas det helt plötsligt att rättas in i en likriktad grå massa, fria val ska inte vara för lågavlönad utan gu´bevars för övriga.

  6. Kristian Jansson Says:

    På vilket sätt blir det bättre för den anställde om man inte kan välja att byta bort pass om man känner sig sliten/sjuk?

    Är man sjuk ska man sjukskriva sig, inte ta av sin vilotid. Lade du inte märke till att Barista kröp till korset fortare än påven när deras ruttna system kom fram i ljuset. De var inte direkt stolta över sin policy.

    Du framställer det som om det var någon form av val. Jag måste fråga igen. Jobbar du med PR åt Barista? Du är den enda som tagit detta ruttna system i försvar. /Peter

  7. Kristian Jansson Says:

    Jag jobbar på ett lager som inte har med Barista att göra överhuvudtaget!
    Idag har jag ett administrativt arbete men tidigare då jag hade tyngre jobb hade jag gärna bytt/flyttat lediga dagar om jag känt mig dålig istället för att sjukskriva mig.

    Som jag skrev i mitt första inlägg så var formuleringen kass, men upplägget som sådant tycker jag är bra. Man kan såklart fråga sig hur ledarskapet ser ut men sakfrågan är en annan. Jag vet att det här förekommer på tex Coop men där står det nog inte i personalhandboken, är det OK då?

    I övrigt kan jag tycka att din frågeställning om man läst företagets personalhandbok är lite väl spetsig.
    Plöjer du igenom ett företags samlade dokumentation i fråga om handböcker och policys innan du uttalar dig, varje gång?

    Detta handlar inte om semantik utan en bestämmelse i ett företags personalhandbok. Barista visste själva att deras kräp inte är förenligt med svensk arbetsmarknad, därav det raska korskrypandet. Frågan är varför det fanns där från början. Barista är i mina ögon ett skitbolag.

    Nej, jag plöjer inte hela handböcker när jag ser dylik skit. Det är onödigt. /Peter

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 191 andra följare

