VD-upproret…

för T-bana.

Ett antal VD ryter till. De vill ha T-bana till Hagastaden

Spårvagn har en kapacitet på 5.000 personer per timme, tunnelbana 35.000. Spårväg har en medelhastighet på 15 km/tim och tunnel­bana 35 km/tim. Spårväg tar stor plats i trafiken och skapar framkomlighetsproblem för annan trafik, tunnelbanan går i helt egna system utan att störas av annan trafik eller av väder och vind. Tunnelbanan byter passagerare snabbt och effektivt, vilket gör mycket för den totala snabbheten och kapaciteten DN

När får vi se VD-demon köra sin klassiska ”Ropen skalla, tub åt alla”?

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

About these ads

Etiketter: , ,

Ett svar to “VD-upproret…”

  1. Lars Flemström Says:

    Vill bara ge en tankeställare. Spårvagn och tunnelbana bygger på samma teknik, eldrift med tyristorer för maximal acceleration. Toppfarten är i båda fallen 80 km/h, med nedsättning till 50 km /h för spårvagn i stadstrafik. Det gör 45 sek /km för T-banan och 72 sek /km för spårvagnen. Skillnad 27 sek /km, vilket gör 2 min 15 sek per 5 km. Skillnaden utjämnas helt av tid i rulltrappor mm.

    För uppehåll vid stationer resp hållplatser tillkommer dels tid för passagerarutbyte på minst 20 sek, och dels tid succesivt sänkt resp ökad hastighet före resp efter uppehållet, varför vi får räkna med halva hastigheten, 40 km/h resp. 25 km/h före resp efter stationen eller hållplatsen.

    Längden av dessa sträckor växer med kvadraten på hastighetsökningen, vilket avsevärt reducerar längden på sträckor med högsta tillåten hastighet. Ju högre hastighet vid full fart, desto kortare blir sträckan för full fart. Detta betyder helt enkelt längre avstånd mellan stationerna för att infria tidsvinsten med tunnelbanans högre hastighet jämfört med spårvagn i stadstrafik. Det betyder längre gångtid i genomsnitt för tunnelbanans resenärer innan de ens kommer fram till rulltrappan. Med tre hållplatser per km når spårvagnen en medelhastighet på 22 km/h. Att medelhastigheten uppges till 15 km/h beror på hindrande biltrafik, mm.

    Med en station per 800 m, vilket var standard när de äldsta delarna av T-banan byggdes, når T-banan en medelhastighet på 34 km /h. Vad beträffar kapaciteten, så ökar det nödvändiga säkerhetsavståndet mellan fordon i rörelsen med kvadraten på hastighetsökningen, vilket talar för högre kapacitet för spårvagnarna vid samma tåglängder. Vid Stockholms tunnelbana har man dock ett säkerhetssystem som sänker hastigheten vid tät trafik, så att man kan pressa in fler T-tåg på samma stationssträcka, vilket givetvis sänker medelhastigheten.

    Att det skulle behövs mer kompletterande busstrafik till ett trafiksystem med fler uppehåll förefaller ganska obegripligt. Vad det handlar om i Stockholm är inte en jämförelse mellan tunnelbana och spårväg utan mellan två konkreta projekt, med helt olika körvägar genom city.

    Projekten är alltså inte fullt utbytbara, och det har framförts att det kanske behövs både spårväg och tunnelbana. Båda har sina anhängare, men det förekommer alltså ett ganska så osakligt krypskytte mot spårvagn som tekniskt system. Vad som gäller i Stockholm behöver inte med nödvändighet gälla i andra städer, där spårvägen är mer avskiljd från övrig trafik ovan jord.

    Jag avstår från att ta ställning mellan förslagen då jag inte har studerat dem närmare. Men nog förefaller spårvägsförslaget att mer vara tänkt som en förlängning av Djurgårdslinjen än som en optimal spårvägslösning till Hagastaden.

    Men nog borde Djurgårdslinjen ha en bättre ändhållplats i city än den nuvarande. Om nuvarande ändhållplats blir permanent, kan man nog tala om bortkastade pengar. Vad jag förstår måste mycket mer än spårläggning i gatan ingå i den höga kostnaden för den ganska korta förlängningen från Norrmalmstorg till NK.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 145 andra följare

%d bloggers like this: