Att blunda för skolvalets baksida…

…leder inte till att vi löser problemen

Skolverket har släppt en rapport som verkligen svär i vissa personers kyrka. Den heter ”Likvärdig utbildning i svensk grundskola? En kvantitativ analys av likvärdighet över tid.”

Skolan har vad vi kallar ett ”kompensatoriskt uppdrag”. På ren svenska betyder det att skolan skall motverka klasskillnader i samhället, dvs socioekonomiska faktorer.. Där misslyckas skolan å det allra grövsta. Det finns flera orsaker, rapporten pekar på några.

Det fria skolvalet har bidragit till att elever med hög studiemotivation och engagerade föräldrar samlas i skolor där det finns många andra studiemotiverade elever. Det får konsekvenser för likvärdigheten eftersom elevers resultat även påverkas av skolkamraterna. Det handlar också om lärares förväntningar. I en skola med många motiverade elever tenderar lärarna att ha höga förväntningar på alla elever. Dessa kamrateffekter och lärarförväntningar bidrar till att skillnaderna mellan skolors resultat ökar ytterligare. Det innebär att betydelsen av vilken skola eleven går i har ökatSkolverket

Skolverkets rapport påvisar en baksida i det fria skolvalet, vilket då får vissa att totalt gå i spinn. Vissa vrålar ”Så kan det inte vara”, det finns andra orsaker. Bostadssegregation, till exempel. Rapporten motsäger det. Andra, likt moderaten Böhlmark, i frågasätter om rapportens författare verkligen vet vad de talar om. De är ju ”kulturgeografer”. Förmodligen långhåriga kommunister med skägg och Wiehebrillor.

Jag skådar även debatten på Twitter, taggarna #dndebatt, #skolval – den är bedrövlig. Ryggmärgsreaktionen från högerhåll är att anklaga allt och alla för att vilka ”avskaffa det fria skolvalet”. Enligt dem är det samma sak att påpeka att det fria skolvalet har en negativa sidor, och att vilja avskaffa det. Det är inte konstruktivt.

En framåtsyftande debatt måste utgå från följande:

  • Fakta 1:. Skolan misslyckas med sitt konpensatoriska uppdrag
  • Fakta 2: Det fria skolvalet negativa aspekter är en bidragande orsak
  • Fakta 3: Det fria skolvalet är trots baksidan en uppskattat system

Debatten måste då fokuseras på att svara på frågorna

  1. Hur skapar vi en skola som klarar det kompenastoriska uppdraget?
  2. Hur motverkar vi det fria skolvalets negativa konsekvenser?

Skolverkets rapport är en bra utgångspunkt för en diskussion utan låsningar, tyvärr låter sig vissa låsas av rädsla.

Läs hela rapporten här. Ni kan även se presskonferensen med utfrågning här.

Bloggat: Lotta Abrahamsson

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

About these ads

Etiketter: , , , ,

5 svar to “Att blunda för skolvalets baksida…”

  1. Hungersspelen « Parkstugan Says:

    [...] mer: Staffan Lindström om tvivel och Peter Johansson om [...]

  2. Stig-Björn Ljunggren Says:

    Jo, det är bra frågor, de går ju att diskutera utan att ifrågasätta människors rätt att välja skola – antingen genom det fria skolvalet eller genom att flytta till ett ställe där pluggen fungear.

    Baksidan av att INTE ha ett fritt skolval borde också studeras. Liksom vi behöver filosofera lite över hur mycket tvånga vi kan utöva mot människor, genom att offra några studiemotiverades uppväxttid, därför att det kompenserar icke studiemotiverade.

    Vill minnas att jag läste om hur några i ett fångläger under andra världskriget fick just en sådan där kompensatorisk effekt när vanliga ”arbetare” spärrades in med några professorer. Det ”rann” inspiration och kunskap åt bägge håll, men mest lyftes de mindre utbildade av att ha så bra lärare bredvid sig i stenbrottet eller under latrintömningen….

    Diskussionen om skolan måste ta sin utgångspunkt i det självklara målet ”Hur skapar vi en skola som låter alla barn nå sin fulla potential?”. Eller ansetr du att det kompensatoriska uppdraget ska strykas? Ja eller Nej! /Peter

  3. Stig-Björn Ljunggren Says:

    Det kompensatoriska uppdraget är underordnat målet att skolan ska ge möjlighet för det uppväxande släktet att skaffa sig kunskaper, skolan är till för individerna, det är inte indvidierna som är till för skolan/”samhället”. Självfallet är detta sammanlänkat, en kunskapsskola drar också med sig fler. Alltså inte strykas, men sättas i sitt rätta sammanhang.

    Jag ser inte motsatsen. För att det hela det uppväxande släktet ska kunna skaffa sig kunskaper måste skolan fullgöra sitt kompensatoriska uppdrag. /Peter

  4. Stig-Björn Ljunggren Says:

    Inte motsats, utan lexikaliskt. Det ena kommer före det andra när du tvingas välja. Det är ju ingen konst att få fram en skola där alla kan lika lite, som när skolor försöker förbjuda barn att ta hem skolböcker för att de kan spä på sitt försprång ännu mer. Eller avskaffa alla betyg eftersom det är orättvist att några får ug när andra får vg.

    Jag vill ha en skola där alla klarar kursmålen. Vill du? /Peter

  5. Sönderfallet – Eurozonen splittrad om Austerity | Nemokrati Says:

    [...] – Visst är det sorgligt att Sverige inte längre tillhör frontstaterna i välfärd, Röda Berget – Att blunda för skolvalets baksida, DN – Miljöpartister vill gå egen valväg, Alliansfritt Sverige – Rapport varnar [...]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 207 andra följare

%d bloggers like this: