Öppet brev till Socialdemokraternas partiledning och kongressombud

Kriskommissionen argumenterade i sin rapport för att fortsätta den kommande kongressen till hösten i syfte att lägga fast en uppdaterad politisk kurs. I det dokument partiledningen presenterade inför kongressen andas inte en stavelse om detta. Jag anser att det är djupt oroväckande.

Vi har inte råd att vänta tills 2013 för att slå fast en ny politik inför framtiden. Vi kan heller inte låta den organisatoriska blindtarm som kallas förtroenderådet avgöra de politiska prioriteringarna som ska ligga till grund för en valseger 2014.

Vi har valt er för att ni ska leda och nu är det dags. Jag ställer frågan till Er vad ni vill och varför?

  1. Anser ni att det är klokt att vänta ända tills hösten 2013 för att slå fast en ny politisk kurs?
  2. Kommer ni att föreslå att kongressen återupptas i höst?
  3. Vilka motiv anger ni för ert ställningstagande?

Jag vill även ställa samma frågor till de 350 ombud som på kongressen ska representera medlemmarna i det Socialdemokratiska partiet. Er roll är att agera utifrån medlemsintresset, inte att vara ett språkrör för era respektive distriktsstyrelser.

Jag kräver att ni lägger örat mot marken och känner den vilja till delaktighet som finns bland partiets medlemmar .

Jag förväntar mig att ni inser, att ni som ombud, har makten att besluta. Ni har ett klart mandat från medlemmarna. Vem av er har modet att gå upp i kongressens talarstol och föreslå att kongressen inte ska avslutas på söndag eftermiddag, utan ajourneras för att återupptas i november, med ett klart uppdrag att fatta skarpa beslut om en ny politisk inriktning?

Vilka av er har modet att rösta JA till en ajournering och ge partiledningen ett klart uppdrag att med Kriskommissionens rapport som grund starta den största politiska dialogkampanj Sverige någonsin har sett?

Ni, partiledning och kongressombud, håller just nu Socialdemokraternas framtid i er hand. Ni 400 personer har fått medlemmarnas förtroende att leda och fatta de nödvändiga beslut som krävs för att rekonstruera partiet i syfte att återta makten i valet 2014.

Jag förväntar mig att ni gör det.

Detta brev har publicerats på min blogg Röda Berget, ni hittar den på http://rodaberget.wordpress.com/ Jag är tacksam om Ni kan publicera Era svar i mitt kommentatorsfält- Om ni väljer att svara via e-post kommer svaret att publiceras på bloggen.

Ovanstående brev har idag skickats till Håkan Juholt, Carin Jämtin, kongressombuden från Malmö, samt Skånes ledamöter och ersättare i VU och partistyrelse.

NetRoots | S-Buzz | SAP 
Pingat på Intressant | Politometern
Följ eftervalsdebatten på  NetRoots Valanalyser

Etiketter: , ,

18 svar to “Öppet brev till Socialdemokraternas partiledning och kongressombud”

  1. Markus Blomberg Says:

    Bra!

    Tack för ditt stöd. Vi har ombudsträff på måndag kväll. Jag kommer att ställa kravet på öppet möte till de åtta. Hoppas du kommer dit. /Peter

  2. Tord Oscarsson Says:

    Nu stundar en kongress med följande uppgifter: Extrakongressen ska utse en ny partiordförande för Socialdemokraterna. Dessutom ska en allmänpolitisk debatt föras och eventuella fyllnadsval genomföras.

    I april kommer vidare alla distrikt ha kongresser där nyvalda styrelsen säkerligen deltar. Jag anser att partiet därefter måste vara klar med sin politiska agenda och agera politiskt kraftfullt både centralt, regionalt och lokalt för att hävda en socialdemokratisk politik.

    Partistyrelsen skriver om detta:En extrakongress i höst skulle bara förlänga den infekterade interna debatt som nu präglar partiet.

    Jag håller med.

    Sedan när är en framsyftande politisk debatt som involverar våra medlemmar infekterad? Det ska vi föra löpande. När ska vi enligt dig diskutera vår politiska agenda? PS har slaktat KK-rapporten och gjort den till vattuvälling. Jag kräver att få vara med och sätta vår framtida politiska agenda. /Peter

  3. Kommer väljarna att gå på tricket? | Kent Persson (m) blogg Says:

    [...] Röda Berget och Thomas och Mattias och [...]

  4. Kalle Petré Says:

    Bra skrivet, Röda Berget! Dåligt skrivet, Tord Oscarsson! Läs min analys av Kriskommissionen och kommentar till styrelsen kongressdokument på GlobalReform.Se.

  5. Anders Rubin svarar på mitt Öppna Brev « Röda Berget Says:

    [...] Röda Berget Tankar från en Sosse « Öppet brev till Socialdemokraternas partiledning och kongressombud [...]

  6. Tid att älska, på könsneutrala toaletter i skoluniform « Maria Hagbom Says:

    [...] till och med kan spegla sig i”. Inte undra på att (S) partistyrelse inte vill hörsamma Netroots krav på en extrakongress i höst för att utmejsla den nya politiken för [...]

  7. På Östfronten mycket nytt–både ris och ros! » Fredrik och hans Sollentuna - Says:

    [...] Röda Berget, [...]

  8. Fredrik L Says:

    En spännande framtid….

    /Fredrik i Sollentuna

    http://fredrik.vartsollentuna.se/2011/03/19/pa-ostfronten-mycket-nytt-bade-ris-och-ros/

  9. Marknad vs demokrati | Storstad Says:

    [...] övrigt: Rekommenderar det öppna brev som Peter Johansson och Johan Westerholm skriver till partiledning och kongressombud, där de argumenterar för en [...]

  10. Fler svar på mitt Öppna brev « Röda Berget Says:

    [...] har kommit fler svar på mitt Öppna brev. Detta är från Cristine Axelsson Hej Peter!  Tack för ditt mail. Som du säkert inser har man [...]

  11. Jan Svärd talar kongress « Röda Berget Says:

    [...] Mina svar till dig blir således: [...]

  12. 79,7 sekunder… « Röda Berget Says:

    [...] att jag och andra anser att vi behöver en politisk extrakongress till hösten. Jag skickade et öppet brev till mina kongressombud har fått hittills fått svar av Jan Svärd, Christine Axelsson och Anders [...]

  13. Svar till Röda Berget: öppet brev om S-kongressen | Lena Sommestad Says:

    [...] Röda Berget: öppet brev om S-kongressen Röda Berget (alias Peter Johansson) har riktat ett öppet brev till partiledning och kongressombud. Peter ställer frågor om hur vi ser på fortsatt [...]

  14. Juholt gör precis som Reinfeldt men i mycket mildare form. « essbeck Says:

    [...] har så mycket stöd i det egna partiet att de anser att han har förtroende att göra ganska dramatiska förändringar i partiet. Det kommer alltid vara så att människor som är välplacerade s-källor som kommer att [...]

  15. Framtiden för S | Ensson Says:

    [...] ser mycket bra ut. Men tro inte att teamet förändrar allt, politiken måste också förändras. Röda Berget och Lena Sommestad skriver mycket bra om ämnet. Men jag tycker att båda har glömt en alternativ [...]

  16. Processen i (S)entrum « Röda Berget Says:

    [...] om debatten blossar upp på allvar inför den stundande kongressen. En av gnistorna är det öppna brev som undertecknad skrev, en annan är den artikel jag och 5 medförfattare skrev i Aktuellt i [...]

  17. Kommer sossarna att göra en vänstersväng? « Per's Blogg Says:

    [...] en stor del av den enklare svenska industrin med sig, och den är allt annat än vänster. Den som väntar sig att sossarnas nya partiledning kommer att göra en vänstersväng kommer sannolikt att bli grymt [...]

  18. Surt sa räven « Maria Hagbom Says:

    [...] bara Karin Pettersson som efterlyser en socialdemokratisk agenda inför framtiden. Den så kallade öppna kriskommissionen inom (S) efterlyste tidigt efter valet 2010 t ex en extrakongress, just i höst för att fastslå [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 191 andra följare

