Damberg har klivit fram – Vi väntar på Östros, Sommestad & co

Mikael Damberg kandiderade igår via Facebook. Jag gillar att han gör det på egna villkor i en egen mediekanal. Samtidigt börjar tiden att rinna ut och läget är snart så skarpt det kan bli. Lyssna på inslaget i ekot. Se även ett inslag i TV4.

Ekot har ringt samtliga 26 distrikt. Åtta har bestämt sig för vilka 4-5 kandidater de kan tänka sig som partiledare, resten av distrikten bestämmer sig i slutet av veckan eller i början av nästa.

Namn som återkommer nu när kretsen börjar snävas in är kända från tidigare spekulationer i media, bland andra Stockholms läns Mikael Damberg, Västmanlands Sven-Erik Österberg, Uppsalas Tomas Östros, Stockholms stads Veronika Palm och Tomas Eneroth från Kronoberg. SR

Taktikspelet är över, det är dags att ge sig till känna. Ett namn som förvånar mig är faktiskt Tomas Eneroth. Jag känner Tomas från min SSU-tid och är glad, men överraskad, att han nämns som ett tänkbart namn. Om inte annat visar det att mediespekulationerna slår rätt fel. En annan sak lyser är frånvaron av Nuder och Sommestad.

Aftonbladet gör ytterligare en egen lansering när de kommer dragande med Anders Sundström så här i elfte timmen.

Blir lite matt…

Tokomoderaten bekymras av Dambergs kandidatur, något som alla vi sossar verkligen tar hänsyn till.

NetRoots | S-Buzz | SAP
Pingat på Intressant | Politometern
Följ eftervalsdebatten på  NetRoots Valanalyser

Etiketter: , ,

2 svar to “Damberg har klivit fram – Vi väntar på Östros, Sommestad & co”

  1. Om jag fick välja vem som blir partiledare i Socialdemokraterna | Kulturbloggen Says:

    [...] Bloggat: Peter Johansson och Peter Andersson och Tokmoderaten och Alexandra Einerstam och Peter [...]

  2. Magnus Edgren Says:

    Sommestad och Ylva Johansson har ju redan ställt sig till förfogande. Förvisso tycker jag det är bra att Damberg som förste man bland de ”hetaste” kandidaterna nu även gjort det, men jag tycker inte därmed man kan säga att han ställer sig mer till förfogande än till exempel Sommestad. Nu väntar jag dock med otålighet på att han ska bli lika klar och öppen med vad han vill med sitt medlemskap som Sommestad. Att vara partiledare är ju mer än att kunna ställa sig till förfogande?

    Det är möjligt att de har gjort det, men jag har inte uppfattat det. /Peter

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 191 andra följare

