Aftonbladet: Den nyttige idioten?

Aftonbladets publicistiska prioriteringar förundrar mig ibland. Idag är det ibland.

Igår spekulerade Expressen vilt i Nuder och idag är det Aftonbladets tur att hävda att detta bara är en utstuderad komplott för att få en annan kandidat vald.

Frågan jag ställer mig är varför Aftonbladet överhuvudtaget spelar med i denna, enligt dem själva, charad? Varför vara en nyttig idiot?

Tänk om Aftonbladet istället skulle införa en regel ”sista”. Vad menar jag med det? Jo att allt de gör betraktas som det sista de gör.

Varje nummer som kommer ut ska ses som det sista nummer tidningen ger, det nummer som kommer att definiera tidningens hela publicistiska historia.

Varje journalist ska betrakta den artikel de just nu jobbar på som den sista de någonsin kommer att göra, den artikel hela deras yrkesliv kommer att bedömas utifrån.

Jag undrar hur många artiklar i dagens AB som skulle klara den bedömningen? Skulle dagens AB bli godkänd?

Med tanke på den artikel jag just länkat till är svaret på båda frågorna Nej.

Det behöver inte vara så.

NetRoots | S-Buzz | SAP
Pingat på Intressant | Politometern
Följ eftervalsdebatten på  NetRoots Valanalyser

Etiketter: , , ,

2 svar to “Aftonbladet: Den nyttige idioten?”

  1. Gunnar Westman Says:

    Bra idé. Borde också gälla för bloggare eller hur.

  2. Stig-Björn Ljunggren Says:

    Det här är spännande. Och medias uppdrag är att berätta spännande historier för oss.

    Jag kan bara hänvisa till Afzelius:
    ”Kom se på journalisterna,
    på samhällsgisslarna:
    Många av dom plottrar bort sin möjlighet.
    Ja, vad får jag för pultronerna
    som fläckar spalterna
    med byskvaller och annan harmlöshet?
    Vars enda ambitioner
    är en byline och en lön
    och ett stambord där Det Vackra Folket finns,
    medan andra bryter ryggen
    i jakt på sanningar
    som skrämmer skiten ur en livrädd redaktion.
    Ja, till dom sista vill jag säga,
    innan tystnaden tar vid:
    Vi behöver folk som fattar sin mission!”
    Björn Afzelius/Peter Johansson

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 206 andra följare

