Politikers säkerhet måste få kosta

De har lärt sig leva med livvakter” är rubriken på en artikel i DN med anledning av TT:s undersökning av kostnaden för politikers livvaktsskydd.

Varje gång jag läser ett sådant uttalande undrar jag om det vad politikern ifråga måste intala sig för att stå ut, eller om det verkligen stämmer. Johan Westerholm skriver

Jag har tyvärr personlig erfarenhet av konsekvenserna av ett politiskt engagemang. Såväl inom familjekretsen som rent yrkesmässigt. Och få förstår vad det innebär att leva med anonyma hot, obehagliga försändelser och den ständiga känslan av att vara övervakad. Bara för att den personen vågar stå upp för sina och andras åsikter. Få förstår vilken belastning det innebär att leva med livvakter 24/7, att aldrig få sprätta sin egen post, att inte alltid få läsa allt som skrivs om och till en. Att helt plötsligt inte kunna eller få fånga den där spontana känslan att ”ikväll går jag på bio”. JW
När jag jobbade på ABF arrangerade jag rätt många seminarier där vi hade medverkande med livvaktsskydd. Jag har haft ett flertal samtal med livvakter om arrangemangets art och vid ett par tillfällen vallat personal från Säpo i och runt de lokaler där seminariet skulle hållas. Varje gång tänkte jag samma sak. ”Vilket liv – att alltid behöva planera och upplysa någon om vad man ska göra.

NetRoots | S-Buzz | SAP
Pingat på Intressant | Politometern
Följ eftervalsdebatten på  NetRoots Valanalyser

Etiketter: , ,

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 206 andra följare

