Vi måste ha en ny Sten Andersson

Vi har inte haft en partisekreterare sedan Sten Andersson avgick 1982.

Vissa förespråkar ett delat ledarskap och sneglar på Mp. Jag skulle vilja uppmana dem att ta en titt i fotoalbumet och slå upp de båda Andersönerna, Sten och Sven.

Sven Andersson var partisekreterare 1945-48 och Sten Andersson innehade posten 1962-1982. Båda dessa personer var ledare av rang och delade ledarskapet med sina respektive statsmnistrar och partiledare.

Sten Andersson var en av sin tids mest respekterade politiker, trrumfade enbart av Palme, Erlander & Sträng. Han var en ledare i partiet därför att han tilläts vara det av Erlander och Palme. Han tog både ett politiskt och organisatoriskt ledarskap och han gjorde det väl.

Vi ska inte dela på partiledarskapet, därför att vår partiledare är kandidat till statsministerposten 2014. Vi kan inte skapa en otydlighet om den saken.

Däremot ska vi återuppträtta partisekreterarens roll och våga sätta in en stark person som partisekreterare. Vi behöver någon som är en ledare av egen kraft, inte därför att han/hon får uppdraget. Ibrahim Baylan har inte de egenskaperna.

NetRoots | S-Buzz | SAP
Pingat på Intressant | Politometern
Följ eftervalsdebatten på  NetRoots Valanalyser

Etiketter: , , , , ,

2 svar to “Vi måste ha en ny Sten Andersson”

  1. LeoB Says:

    Jag har bara någon gång läst det Sten Andersson skrivit, men jag minns det som mycket läsvärt. Jag får intrycket att det ställdes större krav på partisekreteraren då – vilket naturligtvis i sig medför en maktdelning. Jag är positiv till en sådan maktdelning.

    Men jag undrar ändå varför du då är negativ till en delning av partiledarskapet. Jag antar att du menar att den bild av hur statsministerposten kommer att hanteras blir svårare att få fram och försvara.

    På vad sätt hindrar just ett delat partiledarskap att visa upp en bra bild av hur statsministerposten kommer att hanteras? Varför blir det mer problematiskt om posten är delad?

    Har inte smutskastningen av Mona Sahlin pekat på att det är viktigt att ha alternativa kandidater och att kunna ge stöd i just såna situationer? Som jag ser det har Mona haft en mycket utsatt situation och ett bättre stöd inifrån partiet skulle ha kunnat förbättra det hela. Det måste vara fruktansvärt svårt att stå ut med allt hon fick göra relativt ensam. Vore inte ett delat ledarskap bättre just med tanke på detta, t ex?

    Förutom det rent mänskliga stödet så undrar jag om det inte också är lättare att hantera idéer i ett delat ledarskap.

    Delat ledarskap är inte samma sak som delad partiledarroll, vilket var poängen med mitt inlägg. Man får en otydlighet med ett dubbelt partilerdarskap, vilket exemplet Mp i valrörelsen visar. Det handlar om roller. /Peter

  2. Nuder seglar upp? « Röda Berget Says:

    [...] Högberg skriver återigen om det delade ledarskapet och jag vill åter hänvisa till den postning jag gjorde om Sten Andersson. Vi ska inte ha två partiledare, däremot en stark [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 206 andra följare

