Guld, det tar man – Silver, det får man

Orden ovan avspeglar Eric Perssons grundsyn på elitidrott. Allt som räknas är att vinna. Inte kämpa väl eller annat tjafs; segern är vad som står på spel och allt annat är lika illa. Läs intervjun med Krister i Skånskan så får ni en skymt av attityden.

Idag har MFF allt i egna händer. Silver har vi redan fått. Spelarna kan komma till match direkt från krogen och picknick i mittcirkeln och låta Mjällby vinna med 0-90. Vi tar ändå silver. Det vi spelar om idag är Guld – att ta Guld.

Klubbben har varit i denna situation många gånger, med varierande tesultat. Ibland vinst, andra gånger det motsatta. För majoriteten spelarna är detta en ny upplevelse som de hanterar på olika sätt. Det gäller att konfrontera sin rädsla och våga ta de risker som krävs för att vinna. Oavsett vilken metod de väljer att använda hoppas jag det lyckas.

För oss supportrar är denna dag rena helvetet. Den som tror att supporter ser fram emot denna match fattar ingenting. Vad vi ser fram emot är segerfesten, inte den kvalfyllda resan dit. När jag säger supporter menar jag inte åskådarna – de där som tycker att det är bra att guldet i alla fall går till Skåne eller de som applåderar motståndarna. Jag menar den grupp som lever efter Eric Perssons devis, för oss är det bara segern som räknas. Hellre en skitmatch och 3 pinnar på en feldömd straff än fotbollspropaganda från två spelande lag men inga pinnar.

Jag har inte sovit så värst bra i natt. jag har drömt skumma drömmar om renoveringen av min balkong och vaknat en gång i timmen. Jag vill bara få denna dag överstökad så jag kan komma hem och suga på den gyllene karamellen. 

Min drömmatch idag är 3-0 till oss efter en kvart och 2-0 till KFF efter 10 minuter. Då är det bara att luta sig tillbaka och njuta av guldresan.

Nästa år blir det minst en tripp för att spela i de internationella cuperna. Det är den enda karamellen som tröstar om det onämnbara händer.

Nisse sammanfattar min sinnesstämning

NetRoots | S-Buzz | SAP
Pingat på Intressant | Politometern
Följ eftervalsdebatten på NetRoots Valanalyser

Etiketter: , , , ,

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 243 andra följare

